Всеки търговец, продаващ стоки чрез електронен магазин, е длъжен да информира предварително своите потенциални клиенти, че законът им дава възможност да размислят и да се откажат до 14 дни от сключения през интернет договор за покупка. Ако търговецът не е информирал потребителите за законовото им право да развалят сделката и не им е предоставил т.нар. Стандартен европейски формуляр за упражняване на това право, този срок се удължава на година и 14 дни.

Това разясни основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова. Тя допълва друга важна подробност – в случай че търговецът информира клиента си със закъснение за това негово право, 14-дневният срок за упражняване правото на отказ започва да тече от момента на забавеното уведомяване.
„Когато потребителят реши да се възползва от правото да развали договора за покупка, търговецът трябва да му върне в 14-дневен срок заплатените от него суми, включително и тези за доставката на пратката. Той може да задържи част от куриерската такса само ако при поръчката клиентът изрично е пожелал доставянето да стане по различен от стандартния обявен от него начин, но тази част може да бъде в рамките на разликата между двете цени“ – обясни Габриела Руменова. Тя обръща внимание на това, че 14-дневният срок за отказ от онлайн покупката започва да тече от момента на получаването на пратката от потребителя, а не от поръчката или от потвърждаването на сделката.
Разходите по връщането на стоката може да са за сметка на клиента, но това трябва да е предварително обявено в общите условия на магазина. В случай че няма такава информация, търговецът ще бъде длъжен да ги поеме.
„Следва да се има предвид, че правото на отказ не важи за всички стоки, но търговецът е длъжен да посочи, когато то е неприложимо. Ако не го е направил, ще трябва да приеме желанието на потребителя да се откаже от договор дори за стоки, които законът изрично е изключил от това право.“, информира още Габриела Руменова.



