Помирителни комисии ще решават потребителски спорове безплатно

Комисията за защита на потребителите (КЗП) ще бъде администратор на секторни помирителни комисии и ще участва активно в опитите споровете между потребители и търговци да бъдат решени извънсъдебно. Предимствата са, че това ще става по-бързо и безплатно за хората.

"Законът е фиксирал максимален срок, в който производството, след като е започнало, трябва да приключи и той е 90 дни. Но би могло да създадем и добри практики, които ще позволяват и по-бързо решаване” - коментира Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите, пред в. „24 часа”.   

Помирителните комисии ще започнат да функционират от началото на следващата година и ще разглеждат спорове между потребители и търговци в пет важни области - енергетика, ВиК услуги, телекомуникации, транспорт и финансови услуги.

Димитър Маргаритов„Когато потребителите не успяват по една или друга причина да решат възникналия спор с търговеца, те го адресират към КЗП и след като се стигне до съгласие за решаването му чрез помирително производство, се активира комисията, която работи в съответния сектор. Например, ако спорът е в сферата на телекомуникационните услуги, в състава на комисията влизат представител на регулаторния орган, който в случая е Комисията за регулиране на съобщенията, представители на браншови организации в сферата на телекомуникациите и представител на КЗП, който защитава потребителския интерес на базата на потребителското законодателство. Търси се решение, което да удовлетворява страните. Когато се стигне до такова, всички участници подписват помирителното споразумение. След като се съгласят с него, за тях то има задължителна правна сила” - разясни Димитър Маргаритов.

„Надявам се, че КЗП като администратор на помирението реално ще съдейства за бързо и ефективно разрешаване на потребителските спорове в тези сектори. Знаем, че решението на проблемите по арбитражен или съдебен път продължава с години, а тук става дума за значително по-кратък срок. Ние искаме да кажем ясно на обществеността, на търговците, на бранша и на регулаторните органи, че това е един добър механизъм за решаване на понякога доста тежки казуси и той трябва да се използва. Въвеждането на тези комисии представлява изцяло възприемане на европейски правни норми, които ще започнат да действат за всички страни в общността от следващата година и на практика навсякъде ще може да се осъществява решаване на такъв тип спорове в рамките на ЕС. Предвижда се създаването на единна платформа за онлайн обмен на данни и когато става дума за трансгранични потребителски спорове, те също ще могат да бъдат решавани с такъв тип помирителни комисии” - каза още Димитър Маргаритов.

infoz autor www.infoz.bg (по информация на пресцентъра на Комисия за защита на потребителите)



На подобна тема