Тол-системата ще струва 200 млн. лева

Тол-системата ще струва 200 млн. лева

Изграждането на тол-системата за пътуват по българските шосета ще е на стойност 200 млн. лева, но ще бъде за сметка на избрания изпълнител. Идеята е той да я авансира и след като заработи и започнем да събираме приходи от тол-такси, да започнем да му изплащаме внедрената система.

В бъдеще тол-системата трябва сама да се издържа и съответно ще се реинвестира в тези пътища, които е нужно да се изградят. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова пред национална телевизия. Тя подчерта, че тол-таксите ще бъдат само за водачите на тежкотоварни автомобили, които ще заплащат за изминато разстояние.

Министър Павлова отчете, че към днешна дата има ръст, както на продадените винетки, така и на приходите от тях. Продадени са почти 4,5 млн. винетни стикера, което е със 150 хил. повече от м.г. Приходите от тях достигат 380 млн. лв., които се реинвестират в рехабилитация на републиканските пътища.

„Само за Северна и Северозападна България сме предоставили над 150 млн. лв. повече за ремонт на пътищата. Ако искаме да караме по нормални шосета и да подобрим изцяло пътната инфраструктура, трябва да заплащаме по-справедливи такси" - посочи тя. Министърът благодари на българските граждани, които са най-отговорни при шофирането с винетка. Скорошна съвместна проверка с Министерството на вътрешните работи по пътищата показала, че масово гастарбайтерите „шмекеруват“, като или не залепят винетката или я крият и си я предават от кола на кола. „Чуждестранните леки коли най-често правят нарушения и пътуват без винетка, но има и товарни. Проверките в тази връзка ще продължат и дори ще се засилят на ГКПП „Капитан Андреево“ - отбеляза министър Лиляна Павлова.

На днешното заседание на Министерския съвет се взе решение за удължаване на срока за изменение на постановлението, с което се приема въвеждането на смесената система за плащане на такса за ползване на републиканската пътна мрежа чрез тол-такси за тежкотоварни превозни средства и електронна винетка за леки автомобили. Освен мандата ни за провеждане на процедури за избор на изпълнител, който да внедри тази смесена система, имаме ангажимент да направим промяна в законодателството, свързана с внедряването й, за начина по който вече ще се таксуват превозвачите и ще се събират таксите. Това коментира след редовното правителствено заседание днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.

Въвеждането на смесената система за електронна винетка и тол-такса изисква промени в Закона за движение по пътищата, обърна внимание министърът. Със сателит ще следим по номера на моторното превозно средство къде се движи, откъде е минало и дали водачът си е платил таксата, информира тя. Екипи на Министерството на вътрешните работи и на Агенция „Пътна инфраструктура“, които ще са мобилни, ще имат възможност да отидат и да глобят водача на място, ако е в нарушение. Това ще направи събираемостта на глобите по-добра, ако има нарушение, защото сега не можем да следим толкова стриктно дали винетката е стабилно залепена на стъклото или не, заяви Павлова. За 12 месеца трябва да прецизираме законовата и подзаконова уредба, като включим в нея по-суровите санкции и събираемост, допълни тя.

www.infoz.bg