Черният петък - денят, в който много търговци, вече и в България, предлагат отстъпки за стоките си - тази година се пада на 24 ноември. Намаленията на цените остават и по време на така наречения Кибер понеделник, а някъде продължават и повече от 3 дена.
Черният петък е първият петък, който идва след американския Ден на благодарността (в САЩ се празнува в четвъртия четвъртък на ноември). По традиция тогава се открива и пазарният сезон, завършващ с дните около Коледа. Наложи се търговската практика за Черния петък да се правят намаления на цените и най-вече това важи за цените на потребителската електроника.
След САЩ и Канада Черен петък през последните години завладя и много други държави по света. Някои търговци предлагат продуктите си с големи намаления, други - не съвсем. Как в България можем да се ориентираме, че предложенията са изгодни?
Ето няколко насоки:
Черният петък не важи за всички видове стоки и е индивидуално търговско решение. Денят Черен петък се свързва най-вече с потребителската електроника - лаптопи, смартфони, телевизори и други уреди. Важи с голяма сила и за детските играчки, а много често и за други стоки, например бижута, часовници...
Потребител трябва да знае, че истинските и значителни намаления обикновено не са свързани с последните модели особено на сезонните стоки. За останалите непродадени зимни стоки големи намаления може да се чакат през пролетта и лятото, когато излизат и новите колекции от дрехи и аксесоари. Не е възможно да получите огромни намаления за нови модели и свързани със сезона стоки - особено при дрехите и обувките.
Проверете реални ли са намаленията на новите модели и в сферата на електрониката. Ако ги има рядко могат да бъдат значителни. Обичайно търговците на този ден работят със символична надценка и от там пада и цената. Печалбата идва от оборота - многото продадени бройки може да се окажат по-успешна търговска практика от спечеленото от надценката на няколко бройки.
Но понякога търговците може да си позволят в Черния петък да работят дори и със загуба от продажбите на продуктите, за да печелят нови клиенти в дългосрочен план. Инвестират в лоялността на клиентите си. Проверете и в други магазини, дали обявената като намалена цена реално е по-ниска от стандартна.
Ако искате да се уверите дали намалението е реално при търговци, които имат онлайн магазини, следвайте тези стъпки:
- Копирайте името на модела, който сте си харесали
- Въведете го в търсачката на Google, като добавите и ключова дума „цена“
- Изберете резултатите от последните 30 дни. Отворете кешираната версия на източника и така ще разберете колко е струвал моделът преди промоцията.
Продуктите, излезли на пазара по-рано през годината, са в центъра на сделката. Има мнение, че в Черния петък търговците пробутват само залежала стока. Някъде това може да е така, но другаде не отговаря на истината - търговецът сам решава. И информираният купувач, може да види разликата и реално да спести значителна сума.
Ако не сте маниак да притежавате или да подарите най-новите модели, вече знаете, че и продуктите, произведени в началото на текущата година, могат да вършат идеална работа. Защото в много случаи такъв „стар“ продукт е произведен само с броени месеци преди новия, което изобщо не го прави залежал и безполезен. А много често промените са свързани само с дизайна. Помислете дали непременно имате нужда от най-най-новото!
Ако сте решили да похарчите пари на Черния петък, не търсете само „предложенията на първа страница“ и този съвет важи както за отпечатаните брошури в магазините, така и за онлайн търговията. Защо? Много често продуктите с намаление са стотици или хиляди. Търговецът не може да покаже всичко на първа страница и дори да „не стреля на сляпо“ решава чрез рекламите и банерите да се цели в максимално широка публика и потенциални клиенти. Но е много вероятно вие да търсите друго. Потърсете го навътре - не всички продукти с намаления намират място в рекламите. И когато харесате нещо от рекламите, потърсете дали няма сходен модел с още по-добри параметри и на цена, която намирате за изгодна.
- Изберете какво искате да купите в дните преди Черния петък.
- Проверете цените на няколко модела, отговарящи на изискванията ви.
- По време на Черния петък не се разсейвайте по рекламите на търговците, а търсете само и единствено конкретните модели, които предварително сте избрали на добри цени.
Понякога трябва да побързате с покупката, понеже е възможно промоционалните бройки да са силно ограничени. За да не губите време направете си предварително потребителска регистрация в предпочитания сайт.
Възползвайте се от удобствата онлайн. Черният петък в САЩ е истинска лудница - хората спят пред магазините, за да са първите, които ще влязат, след като вратите се отворят. А щом са вътре - следва търговската касапница. В страните от Европа, а и в България, не е чак така, но за мнозина вече е много по-удобно да се пазарува през интернет. Всеки електронен магазин предлага несравними екстри - не непременно свързани с цената на продуктите, но възможността да сравните лесно параметрите на лаптопи, смартфони, телевизори... и на стотици други продукти - това не може да стане пред рафта в магазина. И ако имате желание може да прочетете професионални ревюта за изделието или мнания на хора, които вече използват харесания от вас модел и имат опит с него.
Съвети на Европейския потребителски център
Бъдете бдителни, когато поръчвате от телефона. Скорошно проучване показа, че над половината от българите предпочитат да влизат в интернет през смартфоните си. Когато използвате мобилни устройства, за да поръчате стока или услуга, бъдете особено внимателни. Причината е, че на по-малкия екран на телефона е възможно цените или условията за покупката да не се виждат достатъчно ясно и така да се окаже, че стоката всъщност не е толкова изгодна, колкото очаква човек. Препоръчително е да не се отварят и връзки или прикачени файлове, получени в електронни писма, чиито податели не са ви познати или са неочаквани. Причината е, че там могат да съдържат вируси или фишинг атаки, които да увредят и телефона, и всички лични данни, които се съдържат в него.
Проверете добре търговеца, преди да пазарувате онлайн, особено ако никога не сте пазарували от него и не ви е препоръчан от доволен близък или приятел. Според разпоредбите в Европейския съюз всички фирми са задължени да дадат на сайта си пълни данни за контакт, включително пощенски адрес. А вие от своя страна бихте могли да проверите този адрес чрез търсене в интернет – например в Google maps. Ако искате да си купите маркови маратонки или дрехи, проверете дали поръчвате от сайта на фирмата производител или дистрибутор на съответната марка. В противен случай няма как да се очаква добро качество на желания продукт.
Ако пазарувате от сайтове, базирани извън Европейския съюз, то възможността за защита е ограничена. Важно е да се знае, че интернет страниците, в чиито адрес има абревиатура, валидна за дадена държава, не означава, че това са фирми, действително регистрирани там. Например не всеки сайт, който завършва на co.uk задължително е на английска фирма.
Плащайте сигурно. Наличието на буквата S в началото на адреса на сайта - https, е знак за сигурна връзка. Не плащайте и не отваряйте интернет банкирането си през обществено достъпни WIFI връзки – в хотела или в парка. Плащането с кредитна карта или през системи като Paypal дава допълнителна защита в случай на проблем. Строго се препоръчва да не се пращат пари по банката или като паричен превод, защото тези суми няма как да се проследят.
Прочетете и малкия шрифт. Важно е да се четат и най-малките букви и целите общи условия, преди да се направи дадена поръчка. Добре е да се провери каква е политиката за връщане на дадена стока и кой трябва да плати транспортните разходи в подобен случай.
Имате право на информация за степента на намаляване на цените. Провеждането на промоции чрез първоначално повишаване на цените и след това понижаването им до нормални нива е нелоялна търговска практика. Попитайте и проверете (онлайн например) каква отстъпка предлага фирмата и преценете дали промоцията всъщност ви спестява пари. Проверете на каква е цената поне няколко дни преди Черния петък, както и в други сайтове.
Имате право да върнете стоките, купени онлайн, без да посочвате причина за това до 14 дни, след като са ви ги доставили. След това до 14 дни търговецът трябва да ви върне парите и в зависимост от условията му – възможно е и да не се налага да плащате транспортни разходи за връщането на стоките, но това не е задължително. Тези условия важат и ако върнете една стока, а сте купили няколко.
Ако продуктът е дефектен, може да предявите рекламация пред търговеца до 2 години след покупката. Това ви дава право да изискате ремонт, замяна на стоката или дори връщане на платената сума, ако дефектът е значителен или не може да бъде поправена.
Ако купувате от сайтове зад граница, проверете какви ще бъдат разходите за доставка до България. Търговците могат да откажат да ви доставят поисканата стока до нашата държава само по обективни причини.
Проверете предварително правилата на онлайн магазина, както и как може да върнете стоката или да замените дрехата с друг размер, например. Избягвайте скъпите аксесоари за новата си техника. Не е необходимо да купувате кабел или външен твърд диск от същия магазин, от където ще си купихте и новия си лаптоп, защото те могат да се окажат много по-скъпи от колкото на други места.
www.infoz.bg