Сайтове за продажба на автомобилни гуми не дават задължителна информация

24 електронни магазина за продажба на автомобилни гуми в рамките на тематична кампания е проверила Комисията за защита на потребителите (КЗП). В 13 случая са съставени актове за различни нарушения.

Това съобщи председателят Димитър Маргаритов по Българската национална телевизия.

„Не са нарушения, които биха могли да изкривят пазара. Става въпрос за погрешно или непълно предоставяне на информацията, която е задължителна за всеки онлайн магазин. Тя е важна и макар че повечето потребители я знаят преди да са отворили въпросния сайт, все пак всеки онлайн търговец е длъжен да спазва закона” - коментира Маргаритов.

Dimitar MargaritovТой посочи, че едно от основните констатирани несъответствия са липсата на напомняне на потребителите за правото им на отказ от онлайн покупката в 14-дневен срок. „Търговецът е длъжен в електронния си магазин да обяви, че клиентите му ще могат да упражнят това право, попълвайки формуляр, за да стане по-бързо и лесно връщането на парите” - добави председателят на Комисията за защита на потребителите.

Друго нарушение е липсата на информация за алтернативно решаване на възникнал спор между потребителя и търговеца по повод покупката. „От няколко години много активно, включително и в онлайн среда се развиват способите за алтернативно решаване на спорове – т.нар. помирителни комисии. Има онлайн платформа, която съдейства на потребителите това да става по-бързо и лесно, когато говорим за трансгранични потребителски спорове. И тази информация трябва да е налична във всички електронни магазини” - разясни Маргаритов.

Преди края на зимата и началото на пролетта председателят на Комисията за защита на потребителите коментира и сезонните намаления. „Най-важното от гледна точка на търговците, които провеждат такива кампании, е да не подвеждат потребителите, че намалението е по-голямо, отколкото е действително” - настоя той и изтъкна, че процентът на намалението следва да се изчисли от последната цена, на която стоката е продавана поне 30 дни. „Затова тези „намаления в намаленията” понякога са некоректни. Когато търговецът каже, че нещо е със 70% намаление, след като преди това е било на 20% и сега му е добавил още 30%, това не е истина” - каза още председателят на Комисията за защита на потребителите.

По думите на Маргаритов в интернет има търговци, които правят опити да вдигнат цената непосредствено преди кампанията, за да обявят впоследствие по-голяма „отстъпка”. Но според него потребителите изграждат култура да следят динамиката на пазара и да улавят подобни опити за нелоялна търговска практика.

На въпрос на водещия по повод нови мобилни приложения за поръчване на таксита срещу бакшиш за шофьора в пиковите часове и празничните дни, с които работят таксиметрови компании, Маргаритов е категоричен, че Комисията ще провери случая за евентуално наличие на нелоялна практика.

„Тъй като говорим за приложение, наречено „Бакшиш”, вече си обясняваме и защо таксиметровият превоз е получил това нарицателно наименование от своите клиенти, понякога съвсем справедливо ядосани от отказа на водачите да приемат поръчката” - коментира той. Димитър Маргаритов добави, че бакшишът не е забранен от законодателната уредба, но от Националната агенция за приходите би трябвало да разсъждават, ако се осъществява такъв трансфер на парични средства, без това да е отбелязано някъде, дали не се дължи нещо на бюджета на страната. „От потребителска страна биха могли да се договарят условия и когато двете страни си стиснат ръцете, те приемат да се реализира някаква сделка. Но от друга страна, таксиметровите услуги имат фиксирани цени, които са обявени по съответен начин и такова задължение съществува за всички таксиметрови превозвачи, дори има понякога условия на максимални тарифи, над които не би могло да се осъществява тази услуга и тук евентуално може да е нелоялната практика” - отбеляза председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.

www.infoz.bg  www.infoz.bg

Можете да следите съдържанието на сайта чрез:

emailКанала ни в Telegram

emailЕмисията в Twitter

emailСтраницата ни във Facebook

emailКанала ни във Viber

 

На подобна тема