Очаква се България да завърши 2019 г. с бюджетен дефицит от 2% заради сделката за бойните самолети

На извънредно заседание на Министерския съвет, което ще се проведе на 15 юли, е предвидено да се разгледат сключените договори за бойните самолети F-16. След това договорите ще бъдат предложени на Народното събрание за ратификация.

Успоредно с това ще предложим актуализация на Закона за държавния бюджет за 2019 г., за да увеличим разходната част и да осигурим необходимото финансиране на този проект - обяви финансовият министър Владислав Горанов. Според него сумата, която трябва да се плати по договора за закупуване на новото въоръжение за армията, е значителна и плащането, което трябва да се осъществи авансово, съгласно разговорите с американската страна, е за около 1,2 млрд. долара, които сега не са разчетени в закона за бюджета.

Vladislav GoranovФинансовия министър изчисли, че с тази актуализация се очаква дефицитът да бъде около 2% или малко повече, но под прага от 3 % по Маастрихтските критерии. „Понеже това е първата сделка между нашите две страни, на този етап ще трябва тази сделка да се финансира накуп, а когато придобием история в отношенията с Агенцията на въоръжение на САЩ, мисля, че ще можем да договаряме и по-гъвкави схеми за плащане“, надява се Горанов.

На въпрос има ли държавата пари, финансовият министър каза, че фискалният резерв е на достатъчно добри равнища, така че “ще можем да си позволим да финансираме накуп сделката, още повече, че имаме добри перспективи пред нашата икономика и бюджетът позволява това да се случи през 2019 г.”. Горанов уточни, че това не предвижда нов дълг. Той е категоричен, че в Бюджет 2019 е разчетен 1 млрд. дълг вътрешни емисии, но не трябва да се търси пряка връзка между сделката и този размер на дълга. Той е категоричен, че тези средства ще служат през годината за запълване на фискалния резерв и за покриване на падежиращи плащания. „Нашето намерение е да продължим да си изпълняваме стратегията за дълга така, както е гласувана през миналата есен“, коментира министърът.

Горанов анонсира и готвените промени в Закона за акцизите и данъчните складове, с които ще се ограничи допълнително възможността за злоупотреби с акцизни стоки, най-вече при горивата. „Вчера отчетохме резултата от съвместната ни работа с правоохранителните органи. От 2014 г. досега сме успели да увеличим с 50% приходите, като за края на годината очакваме 14 млрд. лева повече спрямо края на 2014 г.“, прогнозира той и обясни, че номинално увеличението на брутния вътрешен продукт за периода е с 40%. Същевременно приходите растат с 50%, а тези 10% разлика изцяло се дължат на борбата със сивата икономика, пресметна той.

Владислав Горанов припомни, че точно преди една година страната ни внесе писмо за намерение за тясно сътрудничество с Европейската централна банка по отношение на Банковия надзор и успоредно с това кандидатстване в ERM II. За кандидатстването в т.нар. „чакалня“ на еврозоната сме поставили няколко приоритета за подобряване на качеството на управление, посочи той. „Европейската централна банка работи вече няколко месеца с шест български банки, скоро се очаква да излязат резултатите от проверките, които банката прави. След това Европейската централна банка ще бъде готова да даде своята позиция може ли да се осъществи тясно сътрудничество", каза министърът. „В допълнение сме предприели редица законодателни промени, свързани с поетите ангажименти от юли миналата година – текат редица изменения в законодателството. Когато постигнем тези законодателни решения, ще поканим колегите от Европейската комисия да оценят напредъка по нашите приоритети и малко след това, в следващите няколко месеца, ако получим положителна оценка от Европейската централна банка и Европейската комисия, ще поискаме среща с еврогрупата, за да предложим формално кандидатстване на България към ERM II. Надявам се процесът да върви гладко и да се постигне успех в рамките на тази година“, посочи министърът

Без изненади в политическия формат

Във връзка с актуалната политическа тема за противоречията в коалицията „Обединени патриоти“, Горанов е убеден, че те ще бъдат изгладени. „Всеки един от нас осъзнава, че по-добър формат на управление от този, който в момента подкрепя управляващото мнозинство и коалицията, е невъзможен в рамките на този парламент. Надявам се вътрешните противоречия между колегите в коалицията „Обединени патриоти“ да не застрашават по никакъв начин общото мнозинство, което подкрепя правителството. Имаме коалиционно споразумение с хоризонт 2021 г. и смятам, че няма причина да се коментира друг формат на коалиция. Моята прогноза е, че ще продължим да изпълняваме приоритетите си през следващите две години, до края на мандата“, смята Горанов.

На въпрос за евентуална коалиция с ДПС финансовият министър потвърди, че не вижда причина да се дебатира друг коалиционен формат. Според него “ДПС е партия с ясно изразени евроатлантически ценности, тя е трета на последните избори, а винаги по теми, свързани с финансовата стабилност, данъчната система, модернизацията на въоръжените сили ДПС са заставали на позиция, която се споделя и в ГЕРБ”.

Министърът каза също така, че „в ГЕРБ винаги сме благодарили и разчитали на тяхната подкрепа за важни за държавата решения, без това да дава повод за спекулации за колаборация. Има теми, по които системните партии трябва да работят заедно в интерес на българското общество. Всяка партия, която играе напук, при дебат по общи интереси за обществото, показва несистемно поведение. Последователността в политиката, особено в системните партии, е добре за целия политически модел“, коментира Владислав Горанов.

www.infoz.bg  www.infoz.bg

Пресконференция на министъра на здравеопазването проф. д-р Костадин Ангелов и Националния оперативен щаб, 8 април 2021

На подобна тема

Най-четеното от последните дни