Кога и с колко една стока е намалена?

Би било заблуда за потребителите, ако в рамките на Черния петък например търговец е намалил с 30% някакви стоки, които продава, а след това в навечерието на Коледно-новогодишните празници ги намалите с още 20% и анонсирате общо 50% намаление“. Разпоредбите на Закона за защита на потребителите са категорични, че трябва стоката да е продавана на старата цена поне един месец преди началото на намалението.

Самото намаление може да продължи от един ден до 30 дни, обясни председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов. „Наблюдаваме едно преливане на кампании за намаления, стартирайки от сега – средата на ноември, на чак до след Коледа и Нова година. Но не може да се кумулират механично процентите за намаления и сумирането на проценти (намаление на намалението) е незаконна практика.

Dimitar Margaritov

Димитър Маргаритов коментира, че за разлика от други страни, като Китай и САЩ, където намаленията са 80 – 90% за по-кратък период от време, типичното за тези кампании в България е, че те са повече на брой и по-продължителни. „Независимо от това какви са кампаниите – как ги наричаме, какъв е процентът намаление и колко дълго се предлага на вниманието на потребителите, те имат всички онези права, каквито биха имали и когато си купуват стоки на редовната цена“, подчерта Димитър Маргаритов. Например, правото на рекламация за дефекти, на отказ в 14-дневен срок от закупена онлайн стока или извън търговски обект, както и възможността да тестват стоката преди да я закупят.

Създаването на електронни магазини, които имат за цел да просъществуват само в рамките на тези кампании и то за да акумулират някакви средства и после доставките да не бъдат осъществени е един от основните рискове при пазаруването на Черния петък през интернет, предупреди Маргаритов. „Много внимателно към магазини, които са по съмнителен начин изглеждащи, с нереално ниски цени, със станалото напоследък проблем – използването на самоличност на известни хора, които не знаят и това е на границата вече с престъплението“, акцентира Димитър Маргаритов. Други проблеми, на които и Комисията за защита на потребителите се е натъквала, са забавяне на доставки, неуважаване правото на отказ и други.

Димитър Маргаритов каза още, че във връзка с предстоящия зимен сезон по инициатива на Министерството на туризма са проведени поредица от срещи с всички институции, които са ангажирани с процеса на контрола в туристическите обекти, ски пистите и съоръженията в тях. „Най-важното е да успеем да направим така, че със съвместни екипи да проверяваме, да установяваме всичко, което е проблемно, наведнъж. Това изиграва вътрешна контролна роля между институциите, а и не създава излишна трудност при търговците, които знаем, че понякога с основание негодуват, когато ден подир ден някой влиза при тях на проверки от най-различно естество.  

www.infoz.bg  www.infoz.bg (по информация на Комисията за защита на потребителите)