Често задавани данъчно-осигурителни въпроси, свързани с извънредното положение

1. Ще бъде ли променен срокът за деклариране и внасяне на дължимия ДДС?

Не. Срокът за деклариране и внасяне на данък върху добавената стойност няма да бъдат променян.

2. Ще бъдат ли променени сроковете за внасяне на задължителни осигурителни вноски?

nap logo

Сроковете за внасянето на задължителните осигурителни вноски от осигурителите няма да бъдат променени с оглед запазване правата на осигурените и гарантиране своевременното изплащане на дължимите осигурителни престации, включително пенсии и обезщетения за временна неработоспособност и обезщетения за безработица. Запазват се сроковете за внасяне и на месечните авансови вноски от самоосигуряващите се лица. Окончателните осигурителни вноски се внасят от самоосигуряващите се в сроковете за подаване на годишната данъчна декларация по Закона за данъците върху доходите на физическите лица.

3. Ако декларацията за облагане с корпоративни данъци е вече подадена, ще има ли отсрочка за плащането на данъка?

Да, срокът за плащане на корпоративния данък по годишните декларации ще бъде удължен и за вече подалите ги.

4. Как да получа удостоверение, че нямам задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски в периода на извънредното положение?

Можете да поискате издаване на удостоверение за наличие или липса на публични задължения и по електронен път, използвайки своя ПИК или КЕП. Влезте в портала за е-услуги на НАП https://inetdec.nra.bg/ и подайте „Искане за издаване на документ“, отбелязвайки, че ви е необходимо удостоверение за наличие или липса на задължения. Издаденото и подписано с електронен подпис удостоверение ще ви бъде изпратено на имейла, посочен за контакт във връзка с електронните услуги на НАП. Електронно подписаният документ може да бъде представен пред институцията или организацията, която ви го изисква. Издаденият и подписан с КЕП от орган по приходите документ може да бъде изпратен по електронен път и директно на институцията или организацията, която ви го изисква, при изрично посочване на имейл адрес, на който да бъде изпратен, от Ваша страна в подаденото искане.

5. Как да възстановя прекъснати здравноосигурителни права в периода на извънредното положение

Ако здравно-осигурителните ви права са били прекъснати поради невнесени вноски, можете да подадете декларация образец 7 и да платите дължимите здравни вноски онлайн. Подробности можете да прочетете тук:(https://nap.bg/page?id=350). Актуализираният ви здравно-осигурителен статус ще стане видим в електронната справка на сайта на НАП до 12 часа на обяд или най-късно в полунощ в деня, в който плащането постъпи в НАП.

Ако възстановявате здравно осигурителни права на друго основание (например сте редовен студент в чужбина, били сте осигурени в страна-членка на ЕС и др.) и се налага представяне на документи пред НАП, можете да ги изпратите сканирани по електронната поща на офиса на приходната агенция по постоянен адрес. Вижте телефони и имейли на офисите на Националната агенция за приходите – https://nap.bg/page?id=24

6. Как да подам декларация за доходите без да посещавам офис на НАП, ако нямам ПИК или електронен подпис?

Можете да попълните декларацията с баркод – https://www.nap.bg/document?id=19742, да я разпечатате и да я изпратите по пощата с препоръчано писмо до офиса на НАП по постоянния ви адрес.

7. Мога ли да получа ПИК дистанционно, без да посещавам офис на НАП?

Не. Издаването на ПИК изисква лично посещение в офиса на Националната агенция за приходите от лицето или упълномощен от него с нотариално заварено пълномощно. До преустановяване на извънредното положение, ви препоръчваме да не посещавате офиси на НАП, освен ако не е наложително.

8. Как мога да проверя в кой фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване (фонд за втора пенсия) съм по време на извънредното положение?

Можете да проверите в кой фонд за допълнително задължително пенсионно осигуряване (ДЗПО) участвате без лично посещение в офис на Националната агенция за приходите. Това става или с обаждане на телефона на Информационния център на Националната агенция за приходите 0700 18 700 или в портала за е-услуги https://inetdec.nra.bg/ с ПИК или електронен подпис.

Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г.

 

www.infoz.bg  www.infoz.bg (по информация на Национална агенция за приходите)

Мобилната версия на браузъра не показва PDF файла. Можете да го свалите