Транспортният бранш излиза на протест

Транспортният бранш излиза на протест на 27 април 2022 г. Основните искания на транспортния бизнес са в три направления: цените на горивата, автобусните превози и тол система. От бранша настояват за прилагане на мерки, които ще доведат до по-ниски цени на горивата за всеки българин. Иска се градските линии да се обслужват от автобуси, работещи на метан.

Мотивите за протеста бяха обявени от представители на Съюза на международните превозвачи, Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ), Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), Българското обединение на шофьорите, Европейски транспортен клъстер, Конфедерацията на автобусните превозвачи, Камарата на автобусните превозвачи и Камарата на автомобилните превозвачи в България.

Основните искания на транспортния бизнес са в три направления:

Цените на горивата

1. Премахване за 6-месечен период на биокомпонента, което ще доведе до поевтиняване на горивата с около 10 – 15 ст. на литър за всеки български гражданин;

2. Намаление на акциза на горивата с 50% за период от 6 месеца, което ще доведе до намаление на цените с около 0,33 лева на литър за всеки български гражданин.

3. Извършване на задълбочена проверка от страна на компетентните държавни органи върху вноса на суровия петрол в България, както по отношение на неговата цена така и по отношение на неговия сорт.

Автобусни превози

Градските и междуселищни автобусни превози от общинските и областните транспортни схеми се извършват основно с автобуси на алтернативно гориво – метан. Цената на този вид гориво е увеличена с около 200% спрямо цените от 2019 г. В тази връзка, за да се гарантира движението на българските граждани с автобуси, е необходимо държавата да осигури средства, за да изплати в пълен размер законово полагащите се субсидии за превозите по градски автобусни линии и линиите в слабонаселените планински и гранични райони, както и компенсациите, предвидени за определени категории граждани, ползващи преференциални цени за своето пътуване.

Тол система

Категорично не подкрепяме модела на комуникация с МРРБ и отказваме да участваме в поредната манипулация на българското общество, че превозвачите не искат да плащат за ползването на пътната мрежа. Икономическата логика, че който руши повече, плаща повече е напълно приложима в настоящият момент, защото смисълът на това е, едно превозно средство, спрямо своята товароносимост да плаща повече, отколкото плащат леките автомобили, което е факт и в момента. Това обаче не означава, че от 85 000 превозни средства могат да се съберат повече пари, отколкото от 4 милиона леки автомобила. Именно затова, не подкрепяме предложението на МРРБ за увеличаване на цените за ползване на тол системата към днешна дата. Освен това, липсва какъвто и да било икономически анализ, въз основа на който да се определят тези цени.

Не подкрепяме и предложението, всички второстепенните пътища да бъдат таксувани. Подобно нещо не съществува в нито една европейска държава.

Изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев обясни, че протеста ще се проведе в София, Пловдив, Бургас, Варна, Русе, Плевен и Смолян. Участниците се обединиха, че ако до 20 дни не се изпълнят искания им, на 18 май 2022 г. ще излязат на общонационален протест и тогава ще затворят магистрали, гранично-пропускателни пунктове и автогари. „Повишаването на транспортната услуга води до повишаването на цените на всички стоки и услуги. Това трябва да бъде ясно. Ние не протестираме само като превозвачи, ние протестираме като потребители. Цената на горивата влияе пряко върху цената на хляба, захарта, месото, плодовете и зеленчуците, лекарствата, във всяка сфера на нашия живот,“ обобщи председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова.

smp logo

 

www.infoz.bg  www.infoz.bg

Можете да следите съдържанието на сайта чрез:

emailКанала ни в Telegram

emailЕмисията в Twitter

emailСтраницата ни във Facebook

emailКанала ни във Viber