Премиера на „Бал с маски“ откри Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Премиера на „Бал с маски“ откри Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

51-вото издание на Фестивала на оперното и балетно изкуство (ФОБИ) беше открито тържествено вечерта на 26 ноември 2021 г. в залата на Старозагорската опера. „Операта я има защото я има публиката на Стара Загора. Има я цялата обществена енергия, която крепи културните институти – и операта, и театрите. В много други градове не е така“.

С тези думи зам.-кметът на Община Стара Загора Милена Желева се обърна към присъстващите в залата. Тя пожела на всички да се насладят на богатата програма, която е подготвена.

„На прага сме на 51-вото издание на уникалния Фестивал на оперното и балетно изкуство, който ежегодно се провежда в нашия оперен театър. Музиката е най-великото творение на човека. Облечена с човешкия глас и с танца, тя се превръща в огромно преживяване. Радваме се, че този форум вече 51 пъти отваря завесата, за да бъде като една своеобразна витрина и да покаже онова, което обикновено не можем да видим. Операта и балетът винаги ще бъдат живи, защото те са изкуства, които дават голяма част от смисъла на нашия живот“ – приветства присъстващите директорът на операта Огнян Драганов.

„Изключително съм щастлива, че стоя на тази сцената тази вечер. Фестивалът на оперното и балетно изкуство в Стара Загора за мен означава много. Това, което съм днес нямаше да бъда ако не беше този Фестивал – с него започна всичко“ – сподели оперната прима и артистичен директор на Държавна опера Стара Загора Веселина Кацарова.

Фестивалът на оперното и балетно изкуство беше открит с премиерен спектакъл на Вердиевия оперен шедьовър „Бал с маски“. Сценичната визия на спектакъла на „Бал с маски“ умишлено е пренесена в края на 19 век – в епохата, когато започва индустриалната революция и настъпват промените в социално-икономическите отношения на хората. Епохата на разместване социалните пластове, върху които стъпва и нашето съвременно общество.

Художникът на постановката Каталин Йонеску-Арборе допълва, че се фокусира върху тайната любов между Амелия и Рикардо и срещата с Улрика. „Позлатените маски и орнаменти се съчетават с ярко оцветени керамични фрагменти и големи и дълги тъмни пера. И всички те са поставени върху червени костюми, единственият цвят, който изпъква в мрака на времето и пространството. В действителност повечето периоди от нашия живот са покрити от някои въображаеми маски, за да ни предпазят от възможни бедствия. А цветовете винаги ни разказват историята…“.

И режисьорът, и художникът обръщат специално внимание на образа на Улрика като загадъчна ключова фигура в развръзката и символ на духовността с мисия и пророчески поглед в бъдещето.

vagner

За диригента Ивайло Кринчев „Бал с маски“ е шедьовър на музикалната драма и пример за нарастващата сила на Джузепе Верди, като тълкувател на човешкия характер и майстор на оркестровия колорит. В нея той успява да разчупи музикалните форми, установени от италианската опера в средата на 19-ти век, за да получи по-гъвкава и балансирана структура. Например ариите са сравнително кратки и не са строго оформени, ансамблите смесват контрастни настроения и сцените не следват непременно конвенционалните структурни модели…

Главни действащи лица тази вече бяха: в ролята на Рикардо тенорът Ивайло Михайлов, в ролята на Амелия дебютира сопраното Русалина Мочукова. ролята на Ренато изпълни Александър Крунев, Оскар беше Емилия Иванова, а в мистериозната Улрика се превъплати Даниела Дякова.

Премиерата на операта „Бал с маски“ на Старозагорската опера е с посвещение на 80-годишнината на Евдокия Здравкова-Хорозова, оставила ярка следа в историята на оперните театри в Русе и Стара Загора. Тя беше специален гост на премиерата.

В събота от 17:00 часа във фоайето на Зала Опера е представянето на книгата „Моят Вагнер“ на издателство „Захарий Стоянов“ от акад. Пламен Карталов. Авторът представя десетгодишния натрупан опит в реализацията на едно от най-внушителните заглавия в световната оперна класика: тетралогията „Пръстенът на Нибелунга“, последвани от „Тристан и Изолда“, „Парсифал“. Създадените постановки се нареждат сред оперните събития с международни измерения в най-новата история на Софийската опера и балет.

IMG 5226

www.infoz.bg  www.infoz.bg

На подобна тема