Стара Загора е първата община в България, която ще е част от едногодишен експеримент за наблюдение от функционалните предимства на зелената мигаща светлина на светофарните уредби по кръстовищата, който се осъществява от Европейския център за транспортни политики. Това обяви днес ресорният зам.-кмет на общината Радостин Танев.
Заедно с Диана Русинова, председател на Управителния съвет на Европейски център за транспортни политики, той проведе работна среща с представители на различни институции, които имат отношение по темата. „Резултатите, които получихме при едномесечното ни наблюдение в София, са категорични, че при наличието на мигаща зелена светлина нарушителите, преминаващи на червен светофар, намалят с 800 броя за 15 дни“ – посочи Русинова. „Направено беше и проучване за скоростта, което показа, че при мигащата зелена светлина тя също спада драстично“ – допълни тя. От думите ѝ стана ясно още, че след обследването на ползите от този вид сигнализация ще се премине към предложение за законодателни промени в тази посока. Целта е превенция на пътния травматизъм, подобряване на трафика, както и на въздуха.
„Поетапно ще въведем светлинната сигнализация, за да има време хората да свикнат. Започваме на 11 март с първото кръстовище на бул. „Цар Симеон Велики“ и ул. „Димчо Стаев“. Продължаваме там, където в момента „Водоснабдяване и канализация“ не работят по мащабния си проект за подмяна на мрежата. Подобният експеримент, проведен в столицата за 30 дни, само в едната посока на движение отчита облекчаване на трафика, както и намаляване на вредните емисии от автомобилите. Към това се стремим и тук“ – ресорният зам.-кмет на Стара Загора Радостин Танев. Той допълни, че на всички входове на града ще бъдат поставени табели, информиращи водачите, че светофарите в града работят с мигаща зелена светлина.
По време на посещението на Диана Русинова и двама от експертите беше извършена съвместната инспекция на един от участъците в града, създаващ предпоставка за конфликтни ситуации между пешеходци и шофьори – кръстовището на булевардите „Цар Симеон Велики“ и „Крайречен“. „Вижда се, че водачите не спазват ограничението от 30 км/час и карат твърде бързо, което създава предпоставки за пътни инциденти“ – констатира Русинова. Тя посочи, че дори при изпълнени изцяло нормативни уредби отново е възможна появата на пътни инциденти, затова се вземат под внимание допълнителни мерки за превенция.
„Проверките, които правим тук, а и сигналите, които получаваме за конкретното кръстовище, са за висока скорост, а има голям брой пешеходци и трябва да мислим за безопасността им. Преди пешеходните пътеки, съобразени с изискванията, ще бъдат поставени изкуствени неравности“ – допълни Танев.
От Европейския център за транспортни политики препоръчаха още и допълнително обозначаване на знаците с искрящ жълто-зелен фон. От думите на експертите стана ясно още, че Стара Загора е един от градовете с най-малко сигнали, свързани с пътната безопасност. „Ще наблюдаваме мерките и тяхната ефективност и ще направим пълен мониторинг, а ако се наложи ще дадем и допълнителни насоки“ – обобщи ситуацията с кръстовището на двата булеварда Русинова.