Гениално талантливи дами с изумителен стил

Кои са арт дамите, които разчупиха завинаги стереотипите с прогресивното си усещане за мода?
Арт сцената винаги е стояла на високо ниво, по отношение на създаването на бунтарски външен вид. През годините много дами от света на изкуството заслужено се превърнаха в модни икони.

А ето и кои са най-вдъхновяващите сред тях:

Яйои Кусама
Когато започва кариерата си през 60-те години на XX век, смятаната от мнозина за гениална японка често представя произведенията си на сцена, облечена само с големи стикери на точки. И именно точките се превръщат в запазена марка на Кусама, която твори в областта на изобразителното изкуство и модния дизайн.

Още с първата си собствена модна линия, която се продава в Блумингсдейл в Ню Йорк, тя създава същинска революция със своите рокли с дупки в областта на гърдите и седалището. И днес, на 86-годишна възраст, Яйои Кусама изпъква толкова ярко, колкото любимите си точки, по отношение на екстравагантен стил. Последното попълнение към ежедневната ѝ визия е червена перука, за която тя споделя пред New York Magazine: “Много отива на модата, която създавам и нося, като нейно продължение е.”

Йоко ОноЙоко Оно
В периода си с Джон Ленън, Йоко Оно носи ботуши до коляното, миниполи, големи слънчеви очила и широкополи меки шапки върху дългата си черна коса, разделена на път по средата. Гардеробът ѝ от онова време е като огледало на живота ѝ с битниците, поетите и художниците от края на 50-те години на XX век. Дори на сватбата си с легендарния бийтълс тя е облечена именно с минипола от креп, пуловер, дълги чорапи и обувки за тенис.

Всъщност работата на Йоко Оно като художник нерядко е свързана с модата. Tворбата ѝ Cut Piece например е жива инсталация, по време на която публиката реже парчета от дрехата ѝ. Модният стил на скандалната дама, която и днес, на 82 години, не излиза без любимите си бомбе и очила, е също толкова разпознаваем, колкото и изкуството ѝ.

Синди Шърман
Както самата американска фотографка споделя: “Понякога имам чувството, че приемам покани за разни събития, само за да имам извинение да облека дрехата, която съм си купила.” Да, Синди Шърман определено живее за модата. Въпреки че в ежедневието си по-често носи тоалети на Proenza Schouler и Narciso Rodriguez, в работата си тя нерядко вплита елементи от висшата класа на модни къщи като Stella McCartney, Marni и Marc Jacobs.

Всъщност Синди Шърман е сред първите творци през 1980-те, които се занимават с висша мода. През годините тя се преобразява в какво ли не - клоуни, мъже, дами от висшето общество, както и много версии на самата себе си, всички постигнати с помощта на мода, декоративна козметика и перуки. Гордее се с това, че сама, без никаква чужда помощ, прави грима и косата си. За да създаде поредния си култов костюм пък, тя често пътува до другия край на света, където открива нови идеи и мотиви.

Луиз Невелсън
Луиз Невелсън е родена в царска Русия и нейният усет за личен стил определено е огледало на големите и хаотични скулптури, които тя съдава. Още като млада дама, тя проявява вкус към декадентския стил - великолепни кожени палта, копринени шалове на главата в стил “бабушка” и копринени блузи, съчетани с много обемисти бижута. Обича шапки с голяма периферия и палта, които имитират гоблени, а начинът, по който се обгръща с мъниста, коприна и кожи, е толкова монументален, колкото и творбите ѝ. Често носи по няколко чифта изкуствени мигли наведнъж.

Самата Луиз Невелсън споделя: “Чувствам, че дрехите, които съм носила през живота си, са били свобода, щампа на свободата, защото никога не съм се съобразявала с това, което се носи... Не се чувствам облечена без миглите си.”

Грете ЩернГрете Щерн
Грете Щерн е немска фотографка, която през 30-те години на ХХ век се появява на арт сцената в Аржентина. В произведенията си тя противопоставя традиционната мода на
30-те години (къса вълниста коса, подстригана на черта, скромни блузи с яка и плисирани поли) със сюрреалистичната (масивни змии, костенурки в костюми и жирафи в кабриолети). Фотомонтажите ѝ представят неясните линии, с които жените са изобразени в сюрреалистичното изкуство, и в тях често има някаква форма на автопортрет - Грете се появява в рокля с висока талия с голям набор, излизаща от човешка уста или пък в дълга рокля с волани, държаща абажур на лампа.

Ники дьо Сен Фал
Цветовете са толкова важни за гардероба на Ники дьо Сен Фал, колкото и за нейните скулптури и рисунки. Чувството ѝ за мода е повлияно от суровата емоция и насилието, както се вижда в скандалните ѝ Shooting Paintings (полиетиленови торби с бои в човешки форми) - картини, по които тя буквално стреля с пушка след преживяна раздяла. По време на една от скандалните си фотосесии дори чупи гипсова отливка на Венера Милоска, облечена в униформа на офицер от армията на Наполеон.

Докато изработва творбите си, Ники дьо Сен Фал често избира щамповани копринени шалове, бели гащеризони, сламени шапки и пуловери в пастелни цветове и се облича в панталони с висока талия, дълги поли и шапки с воал. През 1967 година споделя пред Vogue: “С дълга пола наистина можеш да блъфираш. Хората ти отварят врати и всичко друго.”

Фрида Кало
Традиционното мексиканско облекло на Фрида Кало е като щит. Зад цветните кърпи, “живите” поли, висящите обици и мексиканските шалове тя крие болката, с която живее през целия си живот, след трагичния инцидент в автобуса, при който кракът ѝ е буквално смазан. Нещо повече, Кало проправя път за жените, които извоюват позиция в обществото чрез модата. Сключените ѝ вежди показват, че не желае да се съобразява с нормите за красота, наложени в обществото. Всъщност любимите рокли на Фрида Кало в стил Тихуана произлизат от района Тихуантепек в Мексико, където жените са напълно независими личности.

Знаменитият външен вид на мексиканската художничка е вдъхновявал дизайнери от целия свят, от Рей Кавакубо до Жан Пол Готие, а нейните живи автопортрети са представяни на безброй изложби из целия свят.

Джорджия О’Кийф
За разлика от ярките цветя в картините на Джорджия О’Кийф, нейното облекло е семпло и шик, винаги издържано в черно и бяло. В началото на кариерата си художничката харесва елементи от мъжкото облекло - костюми, ризи с яка и бомбета. По-късно обаче вкусът ѝ се ориентира към по-широки дрехи, включително дълги черни поли и жилетки в стил кимоно, които и дават свобода на движенията по време на рисуване.

Чувството за мода на Джорджия О’Кийф е провокирано от американската феминистка Шарлот Пъркинс Гилман, която смята, че момчетата и момичетата трябва да се обличат еднакво, поради социални причини. Затова и тя избягва да носи грим и токчета, като предпочита бохемска кърпа за глава и ниски обувки. Все пак, въпреки липсата на цвят, формата и линията на дрехите винаги са били важни за нея. Известно е, че на стари години тя дори посреща гостите си, облечена в черна бална рокля на Balenciaga.  

Тамара де ЛемпицкаТамара де Лемпицка
Бляскавата полска художничка, родена под името Мария Гроцка, твори в стил Ар деко, следва модните тенденции от началото на 20-те години на миналия век, но с лека промяна. Също като нейните модернистични и леко кубистични картини, външният ѝ вид е дързък, изчистен и елегантен. На портрети тя е изобразена с елегантно плисирани тюлени рокли на Марсел Роша, с коса, подстригана на черта, и със златни бижута. Дрехите на жените от картините ѝ пък са вдъхновени от модели на Елза Скиапарели, Мадлен Вионе и Мадам Гре.

Тамара де Лемпицка притежава голяма колекция от дизайнерски шапки и много хора я считат за първата художничка, превърнала се в модна икона. На една от най-известните си картини, “Автопортрет”, тя е изобразена в зелено Bugatti, с елегантни ръкавици, червено червило и каска.

Марина Абрамович
Марина Абрамович неведнъж споделя, че през 70-те се отвращавала от всички жени творци, които са носели червени червило и лак или въобще са били свързани по какъвто и да е начин с модата. По това време тя самата се облича само и единствено с черни или бели панталони и ризи. След като завършва творбата си “Разходка по Великата китайска стена” обаче Абрамович стига до повратна точка в живота си и решава да се захване с мода: по време на пърформанси и публични изяви предпочита да носи кожени дрехи на Givenchy и обяснява, че за нея модата е магазин, който засилва женското ѝ самочувствие, което не е имала преди.

infoz autor Гергана Няголова | www.infoz.bg



Народният представител от ГЕРБ Радостин Танев: Правителството отпуска 20 милиона лева за детегледачи

Град Дараа, Сирия, септември 2017

Мини Марица-изток ЕАД