Бензиностанциите в много части на Китай започват да налагат лимит върху количеството дизел, което шофьорите могат да заредят, заради нарастващите транспортни разходи и същевременното намаляване на доставките. В момента Китай е изправена през безпрецедентна енергийна криза, защото недостигът на въглища, съчетан и с повишено търсене и скок в цената на природния газ, доведе до затварянето на множество фабрики.
В някой части на страната домовете са без електричество, без да има яснота кога то ще бъде възстановено.
Според анализатори този проблем ще доведе до задълбочаване на продължаващата енергийна криза и ще прекъсне глобалните вериги за доставка. Дори в момента недостигът на въглища и на природен газ в страни като Китай и Индия, доведе до увеличаване на използваното количество петрол, като алтернативен източник за производство на електроенергия. Не е изключено това да увеличи общото потребление на суров петрол с повече от половин милион барела на ден.
Именно недостатъчните количества на дизел ще изправят китайската транспортна система пред невъзможността да се пренасят стоки на дълги разстояния не само по междувътрешните, но и по международните транспортни коридори. Като главна причина мнозина анализатори и икономисти посочват недостатъчната инвестиция във въглищните централи или техни алтернативни източници, които не могат да отговорят адекватно на сегашната ситуация с увеличеното търсене.
Това идва на фона на предизвикателствата пред които са изправени икономиките, защото след отшумяването на пандемията от ковид се засилва търсенето, а това ще се окаже проблем за много доставчици.
Затова редица шофьори на камиони се редят по два дни на опашки, за да заредят с гориво, като за проблема споменаха някой от тях чрез постове в китайската социална мрежа Weibo. В някой части на страната камионите имат право да зареждат по 100 литра на резервоар, докато в други части разрешеното количество е само 25 литра. В южните части на страната дори се стига до там, че бензиностанциите таксуват литрите с допълнителна такса от 300 юана (47$) .
Всичко това показва, че пазарите не са готови с варианти за използване на „чисти“ източници за производство на електроенергия, въпреки призивите на редица международни лидери в тази посока, защото реално няма подходящата инфраструктура и план, който да замени на този етап петрола като щадяща природата и здравето на хората алтернатива.