При междуградско пътуване преди да закупите билет за автобусе полезно да проверите какви са условията на превозвача за извършване на превоз на пътници. А през лятото, когато отиваме на почивка и носим повече багаж, непременно трябва да се информираме и за това какви са правилата относно броя, размера и тежестта на чантите, които можем да пренесем без заплащане.

Заради летния сезон и предстоящото интензифициране на пътуването от платформата „Ние, потребителите“ направиха преглед на общите условия на по-популярните автобусни превозвачи за ограниченията по отношение на багажа. Проучването е показало, че обикновено се дава възможност за един безплатен багаж в багажното отделение (до 30 килограма), като различните фирми поставят различни ограничения по отношение на размерите на чантата. Допуска се безплатно и ръчен багаж, който пътуващият може да задържи при себе си в купето.
„Има и компании, които не посочват никакви ограничения. Тогава би следвало и да не поставят такива на потребителите“, коментира Габриела Руменова от платформата „Ние, потребителите“.
През този сезон заплащането за допълнителен багаж при различните компании за пътнически превоз в страната е между 3 и 5 лева на брой. Размери често не се посочват, а там, където са фиксирани, обикновено пише, че не трябва да надвишават тези на безплатния багаж. Таксуването пък става на каса на превозвача.
Превозвачите не носят отговорност за багажа, който остава в самия потребител. Това е логично, защото в крайна сметка, когато той е при пътника е под негов надзор. „Нещо, което не срещнахме в общите условия на нито една компания, а е добре да се знае, е че при произшествие компанията би следвало да поеме отговорност и да дължи обезщетение на потребителите за повредени или загубени багажи. То се полага както за куфарите в багажното отделение, така и в купето, като размерът му не може да е по-малък от 1200 евро за единица багаж при пътуване над 250 км“, уточнява експертът по потребителски въпроси. „Направи ни впечатление, че се прилага нелоялна търговска практика – опит за препятстване правото на потребителя да предяви рекламация при проблеми с багажа. Посочва се, че потребителят може да сигнализира само писмено. Законът за защита на потребителите обаче казва, че рекламацията се предявява устно или писмено. Така, че това ограничаване на правото може да се счете и като опит за препятстване на реализирането му“, казва Руменова. За по-бързото съобщаване и вземане на мерки за решаването на възникнал казус е важно потребителят да може да съобщи и устно, по телефона, а впоследствие вече да оформи и писмена жалба. А не да се разчита и на това, че когато му се каже, че трябва да пише и то когато е на път, той ще махне с ръка и ще се откаже.

При чекирането на багажа задължително се издава багажна разписка, както се посочва в Закона за автомобилните превози. Трябва да се пази, защото срещу нея ще получим обратно багажа си, когато пътуването приключи, но и ще имаме всички останали права по отношение на застраховката на куфарите.
При разминавания в оферираното и предоставеното на място и категорията на автобусите, хората трябва да се обръщат към Министерство на туризма и Комисията за защита на потребителите, при проблеми с хигиената или висок шум – към регионалните здравни инспекции, а относно качеството на храната – към Българска агенция по безопасност на храните.