Полската инвестиционна компания Globe Trade Center (GTC) е продала дяловете си в Мол Галерия Стара Загора и в Мол Бургас на инвестиционната компания MAS Real Estate. Сделката е за 62 милиона евро. Управлението на двата мола ще се извършва съвместно с Prime Capital.
В Стара Загора молът отвори врати през ноември 2010 г. Той е със застроена площ от 6 400 кв. метра и търговска площ от 20 700 кв. метра. Освен двата мола в Стара Загора и Бургас, които са предмет на сделката, GTC притежава и Advance Business Center - 11-етажна офис сграда в София с площ от 15 хиляди квадратни метра.
MAS Real Estate е публична компания, листната на борсите в Йоханесбург (ЮАР) и Люксембург. Основана е през 2009 г. - в разгара на кризата, когато цените на имотните активи се отправяха към нови дъна, за да се възползва от последващите ръстове. Компанията оперира най-активно в Западна Европа, но в момента активно се разширява и в Централна и Източна Европа, която смята за най-бързо развиващия се регион на Стария континет.
Основният обем активи на компанията се намират в Германия – предимно търговски центрове и един индустриален имот, и Великобритания – хотели и индустриални имоти. Компанията притежава и логистичен център в Цюрих.
MAS вече има и търговски център в Полша, който генерира доходи. В Румъния и Словения инвеститорът има няколко проекта в процес на изграждане. Общата оценка на активите на MAS е над 406,4 млн. евро.
Търговските центрове, които до момента бяха собственост на GTC в Бургас и Стара Загора, са едни от най-добре представящите се в портфолиото на компанията през последните години. Заетостта им е стабилна – средно 97%, при средна заетост на всички активи на компанията от 94%, а на търговските площи – от 95%.
От последния отчет на дружеството се вижда, че балансовата стойност на двата мола също се увеличава - от 54,9 млн. евро през 2015 г. до 57,2 млн. евро през 2016 г. Двата търговски центъра генерират 10% от приходите от всички активи и заемат 41% от портфейла на компанията от търговски имоти. В последния си отчет обаче GTC групира търговските си центрове според местоположението им и представя резултатите като група, а не на отделните активи.
В съобщението на MAS се посочва, че молът Галерия Бургас е доминиращ на местния пазар. Общият обхват на търговския център достига 480 хил. души население в рамките на 60 минути път с кола, а през лятото той се посещава и от доста туристи. За Галерия Стара Загора инвестиционната група изчислява, че обхваща около 400 хил. души в рамките на 45 минути път с кола, но подчертава, че има нужда от ремонт, за да се подобри оперативният му капацитет.
Сделката с моловете в Стара Загора и Бургас е втората голяма в сектора на пазара с бизнес имоти в България през 2017 година, след като южноафриканският инвестиционен фонд New Europe Property Investment (NEPI) придоби The Mall в София за 180 млн. евро. Според източници от пазара скоро собственика си ще сменят още два столични мола – Сердика център и Mall of Sofia, инвеститорът в който – Europa Capital, го задържа по-дълго от предвиденото, защото на пазара нямаше изгодна сделка.
www.infoz.bg