google news info

Платената информация - пътят за връщането на качествената журналистика?

Идеята, че достъпът до информация трябва да се заплаща изглежда вече се приема и от мениджмънта на интернет търсачката Google. Работи се по стратегия, при която Google да помогне на медиите за това повече потребители на търсачката да станат техни платени абонати.

Google вече провежда тестове със сайтовете на големи американски медии като New York Times и Financial Times. Целта е да се повишат платените абонаменти. Интернет търсачката може да помогне на медиите с информацията, която самата тя е натрупала за навиците и финансовите възможности на потребителите и конкретно с данни за това кой е потенциален абонат, каква сума е готов да отдели читателя и като цяло да ускори процеса по платено абониране. Компанията ще използва за целта по-агресивно таргетиране и призиви и ще го съчетае с услуги за мобилно разплащане.

Защо да платите, когато можете да прочетете един текст безплатно? Много от потребителите предпочитат безплатни новини. Фалшивите новини и некачествената журналистика обаче помагат да се осмисли идеята, че си заслужава да се плати за добра, пълна и достоверна информация и че често това спестява време и проблеми.

В американското интернет пространство Google започна да експериментира с намаляване на броя на статиите, които може да прочетете безплатно на даден уебсайт, след като сте достигнали до страница от него след търсене и избор от списъка с резултати в търсачката. Ако моделът е успешен, той неминуемо ще бъде пренесен и навсякъде по света, където търсачката има значимо присъствие. Google в момента изисква от новинарските сайтове да предлагат поне по 3 безплатни статии на ден, ако искат да имат по-забележимо позициониране при търсене, но се тества и по-малък брой, а първите данни за това могат да се очакват през септември 2017 г. Говорител и компанията обаче се застрахова по темата за платените абонаменти на посетителите на новинарски сайтове, като уточнява, че всичко все още е на много начален етап, но потвърди, че се водят дискусии с издатели. 

Процесът преминава и през намиране на баланс спрямо предлагането на реклама от страна на сайтовете.

От подхода на Google до голяма степен зависи дали платената медийна информация има шанс или огромната част от хората ще започнат да избягват четенето на уебсайтове, изискващи абонамент. Диалогът и партньорството между издателите и Google обаче е добра новина и за двете страни, които искат да превърнат крехкия днес пазарен сегмент с търговията на новини в нова златна кокошка.

"Фейсбук" (Facebook) също влезе в темата и социалната мрежа предлага на новинарските медии по събира абонати, които да плащат за информацията. Създателят на "Фейсбук" Марк Зукърбърг обяви, че тази инициатива е част от проекта за борба с фалшивите новини (Facebook Journalism Project). "Ако хората се абонират, след като са видели техен текст във "Фейсбук", парите ще отиват направо при издателите, които работят усилено, за да разкрият истината, а "Фейсбук" няма да взима нищо. Планираме да започнем с малка група американски и европейски издатели по-късно през годината и ще се вслушваме в техните впечатления. - казва Зукърбърг.

"Фейсбук" ще започне да поставя лога на медии до статиите, разпространявани в социалната мрежа, за да помогне на потребителите да се ориентират откъде идва информацията.

"Когато хората потърсят дадена статия или видят такава, събрала интерес, те ще виждат и логото на издателя ѝ до нея. Тази идея дойде от разговорите ни с новинарски организации по целия свят. Целта ни е накрая да има лого до всяка новина във "Фейсбук", така че хората да разбират по-добре какво четат" - пише Зукърбърг. В началото новата опция ще се прилага само за статиите в секцията Trending и в търсачката, но се очаква в бъдеще да я има навсякъде.

social info websites infoz

Илко Груев | www.infoz.bg