{"error":"Domain required"} Не плащаме стока, ако не получим касова бележка - новини, Стара Загора, България, Светът - Издателство Инфоз

Не плащаме стока, ако не получим касова бележка

Клиентите имат право да задържат плащането към търговеца, докато не получат от него касова бележка, напомнят от Националната агенция за приходите. Това става възможно и е регламентирано с промяна в Закона за ДДС (в сила от 1 януари 2024 г.). Целта е да се засили противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.

kasova belezhkaБез издаването на фискален бон са възможни само плащания, направени по банков път.

Предстои лятната контролна кампания на Националната агенция за приходите, в която един от акцентите ще бъдат проверките за спазване на изискванията за издаването на платежен документ.

През миналия летен сезон, само по черноморските курорти на България, Националната агенция за приходите установи близо 1700 нарушения, от които 433 са неиздаване на фискален бон; 30 са за липса на фискално устройство и 362 за несъответствие между сумите, маркирани на касовия апарат и наличностите в касата. Фискалните инспектори са съставили над 1350 акта за установяване на нарушение, като 280 обекта са били запечатани. Данъчните са установили, че най-често не се издават касови бележки при заплащане на атракциони, в заведения за бързо хранене, ресторанти, барове и др. Това води до укриване на приходи и щети за бюджета, от който се финансират важни за обществото сектори като образование, здравеопазване, социални услуги и други.

С промяната в Закона за ДДС се дава възможност на гражданите да защитят потребителските си права, да противодействат на укриването на приходи от страна на некоректни търговци, както и да станат гарант за лоялна конкуренция. Ако въпреки задържане на плащането, търговецът не издаде фискален бон или издадената касова бележка се окаже фалшива, потребители могат да подадат сигнал в НАП на телефоните на Информационния център на приходната агенция: 0700 18 700 и 02 9859 6801 (на цени, съобразно тарифата на съответния оператор) или да изпратят имейл на: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите..

Платежният документ дава възможност на клиентите да защитят правата си, ако закупената стока се окаже дефектна или опасна, напомнят още от Националната агенция за приходите. Касовата бележка е необходима и за замяна или връщане на закупен артикул, в случай че потребителят разполага с такова право, произтичащо от закон или от предварително поет от търговеца ангажимент.

„Апелираме към клиентите да изискват своя платежен документ при заплащане на стоки или услуги. Ако въпреки това търговецът не им издаде касова бележка, те имат законното право да задържат плащането и да подадат сигнал в Националната агенция за приходите. Заедно можем да противодействаме на опитите за укриване на приходи и неспазване на закона, които вредят на обществото като цяло и в частност на честните търговци, защото некоректните им колеги ги поставят в условия на нелоялна конкуренция“, каза изпълнителният директор на НАП Румен Спецов.

 

новини Стара Загора  www.infoz.bg

0
Споделяния