Установен е двоен стандарт при някои продукти

Установен е „двоен стандарт” при някои продукти

В рамките на проучването проучването за наличие на „двоен стандарт“ при предлаганите на българския и европейския пазар храни са взети общо 106 проби, обхващащи 53 храни и напитки от една и съща търговска марка, съобщиха от пресцентъра на земеделското министерство.

Те предлагани от една страна в търговска верига в България, а от друга – в същата или подобна верига магазини в избрани държави членки на ЕС (Германия, Австрия, Италия и Чехия).

•    Изследването обхваща:
-    Сравнение на етикети и на външни белези;
-    Сравнителни изпитвания в лаборатория – по органолептични и физикохимични показатели и съдържание на специфични съставки;
-    Сравнение на цените.

Сравнение на етикети и лабораторни изследвания
Проведеното проучване показва, че е налице разминаване в състава и качеството на някои продукти, предлагани на българския и европейския пазар.
Етикети
•    Сравнението на етикетите сочи, че при 40 продукта (75,5% от обхванатите продукти) информацията на етикетите е идентична, а при 13 продукта (24,5%) са налице различия в представената информация по отношение на състав и/или хранителна стойност.
•    Различията в етикетите се отнасят за: мляко за малки деца, моцарела, безалкохолни напитки, сладкарски, тестени и шоколадови продукти и зеленчуков бульон.
Лабораторни изследвания
•    Органолептични показатели (сензорен анализ) – от изследвани 28 продукта, при 5 продукта (17,9%) са налице различия – моцарела, безалкохолни и шоколад
•    Физикохимични изпитвания –от изследвани22 продукта, само при1 продукт (4,5%) е открито различие– мляко за малки деца;
•    Анализ на съдържанието на различни специфични съставки:
- какао в шоколадови храни – от изследвани 2 продукта, при 1 продукт (50%) е открито различие;
- немлечни мазнини – изследван е един продукт, като не е констатирано отклонение.

Констатирани по-съществени различия (чрез анализ на етикетите и проведените изпитвания)
•    Мляко за малки деца - по-високо съдържание на растителни мазнини (вкл. палмово масло) в българския аналог за сметка на по-малко съдържание на мляко на прах. Продуктът от България не съдържа млечна суроватка на прах и е с по-ниско съдържание на микроелементи и витамини. Въпреки че българският аналог може да се определи като с по-ниско качество, той се предлага на сходна цена с тази в Италия.
•    Сирене моцарела – разлика в цвета и вкуса на продуктите, наличие на шупли в разрезната повърхност и утайка в саламурата на българския аналог. Продуктът от България е с по-ниско нетно количество и по-малко количество сирене в опаковката, за сметка на повече саламура.
•    Бързо замразени багети – по-малко колбас и твърдо сирене в продукта на българския пазар, за сметка на повече чушки, доматено пюре и хлебна база.
•    Млечен шоколад – по-ниска масленост и по-ниско съдържание на какао в българския аналог. В млечен шоколад от друга марка е установено по-малко съдържание на лешници в продукта на българския пазар.
•    Безалкохолни напитки – разлики в състава, степента на газираност, вкуса и енергийната стойност.

При безалкохолна напитка с вкус на портокал от една и съща марка, българският аналог е смалко по-ниско плодово съдържание в сравнение с продукта от Австрия и съдържа глюкозо-фруктозен сироп вместо захар. Тъй като продуктът е широко разпространен в цяла Европа е направено допълнително сравнение на етикетите с още пет други държави-членки на ЕС (Италия, Испания, Белгия, Германия и Унгария), според което плодовото съдържание варира от 5% в Българи и Унгария до 12% в Италия. В Италия, Белгия, Германия и Австрия продуктът съдържа захар, а в България, Унгария и Испания – фруктозо-глюкозен сироп.

Сравнение на цените
•    Данните сочат, че при 31 продукта (58% от обхванатите продукти) цените в България са с между 0,4%и 64,8% по-ниски от тези в съответната държава-членка на ЕС
•    Като цяло цените на шоколад, бисквитени изделия и безалкохолни напитки в България са съществено под тези в останалите държави-членки на ЕС, обхванати от проучването.
•    22 продукта (42% от обхванатите продукти) се предлагат по-скъпо в България (от 1% за сирене „Бри“ в Чехия до 166% за една марка паста в Италия)отколкото в другата държава-членка на ЕС, като впечатление прави:
Италия - драстична разлика при една марка макаронени изделия, чиито цени в България са около 2,5 пъти над тези на италианските аналози;
Германия - значително по-високи цени на българския пазар за плодов сок, чай и месни продукти;
За останалите продукти различията не са толкова съществени – в повечето случаи разликата не надвишава 20% по-скъп продукт в България.
•    По държави:
сравнението с Австрия сочи преобладаващо по-ниски цени на българския пазар (само за 2  - мляко за деца и един вид пудинг, от 10 продукта цените на австрийския пазар са малко над тези в България).

При останалите 3 държави не може да се открои ясна тенденция.

www.infoz.bg  www.infoz.bg

„Джаз форум“  Стара Загора
 
24 май Стара Загора

Светът

Израелски въздушен удар разруши 11-етажна сграда в град Газа, в която се помещаваха офиси на „Асошиейтед прес“ и други медии. Всички служители и сътрудници на „Асошиейтед прес“ бяха евакуирани безопасно. „Ние сме шокирани и ужасени, че израелската армия атакува и унищожи сградата, в която се помещаваха бюрото на “Асошиейтед прес„ и други новинарски организации в Газа. На косъм избегнахме ужасна загуба на човешки живот“ – заяви президентът и главен изпълнителен директор на „Асошиейтед прес“ Гари Пруит.
По данни на здравното министерство в Газа новата конфронтация е взела от понеделник насам 119 жертви от палестинска страна, в това число 31 деца. Ранените в ивицата Газа са 830

* * *
Безпилотен китайски космически апарат се приземи успешно на повърхността на Марс заедно с намиращия се на борда му марсоход „Чжужун“. „Тянвън“ излетя от Земята на 23 юли 2020 г. с помощта на ракетата носител „Чанчжън-5“ и достигна орбитата на Марс през февруари тази година. Китай става втората космическа страна след САЩ, кацала на Червената планета.

* * *
САЩ извадиха компания „Сяоми“ от черния списък

* * *
Германският министър на вътрешните работи Хорст Зеехофер предупреди, че расте броят на мигрантите, опитващи да влязат в Европа по така наречения Балкански път на миграцията

* * *

Населението на Китай се е увеличило за едно десетилетие с 5,4%, достигайки миналата година 1,411 милиона души. В Китай мъжете са с около 35 милиона повече от жените. Близо 64% от китайците през 2020 г. са живели в градовете. Над 63% от хората са в активна възраст (от 15 до 59 години), близо 19% са над 60 години, а почти 18% – под 14 години

Най-четеното от последните дни