Съветът на енергийните министри на Европейския съюз прие решение, според което от 2035 г. се забранява продажбата на нови автомобили, задвижвани чрез двигатели с вътрешно горене в държавите от Европейския съюз. Германия, която имаше възражения по марката и се опитваше да удължи срока, в който продадените нови автомобили трябва да бъдат въглеродно неутрални, също отстъпи и прие забраната.
Европейският парламент одобри законовата промяна през 2022 г. Но германското министерство на транспорта изненада през март 2023 г., като заяви, че не подкрепя регламента в последния момент, дни преди окончателното му гласуване. В резултат на това се постигна „компромисно“ решение, което ще позволи продажбата на нови автомобили, използващи синтетични горива, но тук все още има неизяснени детайли и въпроси.
Възможно е да се стигне до създаване на двигатели, които ще работят с нови нисковъглеродни или климатично неутрални горива. Понятията се използват за горива, които се произвеждат при разделянето на молекулата на водата на кислород и водород или вече са обезпечени с уловени въглеродни емисии. Тези горива се смятат за неутрални, защото емитирания въглероден диоксид при изгарянето се компенсира с уловения и използван парников газ при производството им. Другото изключение е за автомобили, задвижвани от водород. Тези технологии обаче изискват повече електроенергия за същия пробег, отколкото електромобилите.
Определяните като екологични горива, наричани също и електронни, се приемат за въглеродно неутрални, тъй като отделяните от тях емисии се компенсират от „зеления“ начин на производството им. Тези синтетични горива са създадени посредством водород или уловен в атмосферата въглероден диоксид. От 2017 г. насам тези горива се лансират от петролното лоби в опит да се забави прехода към изцяло електрически коли.

Забраната на конвенционалните автомобили е ключова в зелените планове на Европейския съюз. По план те ще бъдат заменени от електромобили, както и от автомобили, използващи нискоемисионни горива – например водород. Стратегията е разделена на две фази. Първата фаза предвижда след 2030 г. новите автомобили, продавани в Европейския съюз, да отделят с 55% по-малко емисии въглероден диоксид спрямо нивата от 2021 г. Пет години по-късно всички нови превозни средства на пазара в Европа трябва да бъдат въглеродно неутрални. Такива превозни средства вероятно ще трябва да използват технология, която би им попречила да се движат, ако се използват други горива.
Производството на екологични горива е сложен и енергоемък процес, включващ електролиза за производство на водород и сложни химични за превръщането му в течно гориво. Това означава, че са скъпи за производство. Изчисленията показват, че ако литър от това гориво през 2030 г. може да струва 2,8 евро (по цени от днес) и зареждането с екологичен бензин ще бъде поне с 50% по-скъпо от такова с обикновен бензин и само най-богатите шофьори ще могат да си го позволят. Тъй като конвенционалният бензин все още е наличен за съществуващия автопарк, има вероятност някои шофьори да заобиколят правилата и да купят по-евтин бензин за новите си автомобили, закупени след 2035 г., ако не се намери техническо решение двигателят да не предотвратява това. Реално този нов автомобил ще отделя въглероден диоксид, сравним с продаваните днес автомобили, но ще се приемат за такива с „екологични“ двигатели.
Трябва да се създаде регулаторна рамка, която да контролира или проверява дали тези горива и да гарантира, че наистина и винаги те са въглеродно неутрални и че вратата за потенциални измами не е широко отворена. Изключването на електронните горива от забраната на Европейския съюз ще принуди Германия да внася 72% от нужния зелен водород. Най-вероятно доставчици са страните от Близкия изток, като Саудитска Арабия.
Полша гласува против промяната в законодателството, отчитайки текстовете като нереалистични и водещи до голямо повишаване на цените. Италия настояваше автомобилите, които използват биогорива също да бъдат изключени от забраната след 2035 година. При гласуването представителят на Италия, България и Румъния се въздържаха, но това не попречи на приемането на решението.
Транспортът емитира около 1/4 от всички въглеродни емисии на Европейския съюз. Допълнителни инициативи ще бъдат изготвени и публикувани по отношение на автобусите и камионите.
Законът за автомобилите ще влезе в сила след публикуването му в Официалния вестник на Европейския съюз.