София е родна, но малка. В търсенето на нови хоризонти и предизвикателства, в бурните години на прехода през 1991 г. Николай Тонков заминава да продължи образованието си в Берлин, където изучава графичен дизайн. Силното чувство за естетика в него го кара да намери по близък контакт в комерсиалната част на изкуството, а именно приложната графика.
Преди това още от ранни години талантът на Николай Тонков е забелязан и насърчаван от родителите му. Рисуването е неделима част от неговия живот от дете. Това е начинът, по който той изразява чувствата и състоянията, през които преминава. През 1988 г. завършва Националното училище за изящни изкуства в София и оценката в предмета живопис и с пълен отличен.
Изразните средства, които използва в графичния дизайн отново се базират на чувство му за стил, цвят и форма. За почти 30 години, през които той ръководи двата си офиса на студио Formschlag в Берлин и София, постига големи успехи в осъществяването на редица мащабни национални и интернационални проекти.
Как биха изглеждали дигиталните творби на гигантите на модернизма от 20-те години на ХХ век или на художници от по-ранни епохи?
Къде е пресечната точка между дигиталния и класическия начин на рисуване?
Един въпрос, на който и съвременни художници като David Hockney търсят отговор в опити използвайки iPad в дигиталното изкуство.
За Тонков развитието на нови технологии дават също необятна възможност за нови експерименти в дигиталният хъб. С излизането на първия iPad Николай Тонков вижда потенциал за нещо ново. Ниската резолюция и липсата на дигитална четка не го спират от идеята, че се задава нещо голямо. Рисувайки с пръст върху екрана той създава първите си творби. Няколко години по-късно технологиите са стигнали желаното високо ниво за работа.
Цветни полета, мощни живописни щрихи, квадратни формати – незабравими изображения. Всички дигитални: висококачествени принтове в лимитиран тираж. Това са творбите на Николай Тонков. Всичко се върти около цвета, светлината и композицията.
Но защо творбите му са толкова емоционално заредени?
Именно изчистените форми, ярките цветове и взетите мотиви от ежедневието им придават разтърсващ ефект, а може би и заради, тяхната простота. Изрази, които докосват всеки. Ясно е, че наблюденията му върху заобикалящата го среда надничат далеч зад фасадата. Само благодарение на тази способност, съчетана с дарбата му да превръща емоциите в маски на четката, може да се създаде такава експресивна атмосфера.
Работейки с iPad, Николай Тонков преосмисля класическите техники на рисуване по дигитален начин. По този начин успява да размие разделителната линия между дигиталното и класическото изкуство в творбите си, както формално, така и по отношение на съдържанието.
Творбите му са нещо повече от малко откритие на настоящата културна сцена.
Изложбата ще продължи от 3 – 25 май 2023 h= в залите на „Дом Витгенщайн“.