През 2022 г. 20 640 души са загубили живота си по пътищата в държавите на Европейския съюз. Това показват публикувани данни на Европейската комисия за смъртните случаи по пътищата през 2022 г. Броят на загиналите при автомобилни катастрофи се е увеличил с 4% в сравнение с 2021 г., като това е свързано и с повишаване на трафика на моторни превозни средства след пандемията от коронавирус.

В дългосрочен план се отчита тенденция на намаляване на броя на жертвите на пътни инциденти с минус 9% спрямо годината преди пандемията. Темпът на намаляването обаче е бавен и поставя под съмнение осъществяването на целта на Европейския съюз за намаляване наполовина на броя на смъртните случаи до 2030 г. Освен това напредъкът продължава да бъде неравномерен в отделните държави членки. Литва и Полша отбелязват най-голямо намаление – повече от 30% между 2019 г. и 2022 г., въпреки че процентът на смъртност в Полша остава над средния за Европейския съюз.
Общото класиране на смъртността във всяка държава не се е променило значително от периода преди пандемията. Най-безопасните пътища са в Швеция (22 смъртни случая на един милион жители) и Дания (26). Румъния (86) и България (78) са отчели най-високите равнища на смъртност през 2022 г. Средната стойност за Европейския съюз през 2022 г. е 46 смъртни случая по пътищата на един милион жители.
Предварителните данни за първите шест месеца на 2023 г. показват, че броят на смъртните случаи по пътищата в Европейския съюз е леко намалял в сравнение със същия период на 2022 г. Страни като Белгия, Франция, Словакия и Финландия регистрират значителен спад, докато Латвия, Литва, Португалия и Швеция бележат значително увеличение.
Днес Европейската комисия е домакин на ежегодните награди за високи постижения в областта на пътната безопасност, с които се награждават иновативни проекти за пътна безопасност в Европа. За тазгодишната награда бяха номинирани близо 80 инициативи в областта на пътната безопасност. От тях са избрани 15 проекта от Белгия, Чехия, Ирландия, Испания, Италия, Австрия, Полша, Словения и Словакия.
През 2018 г. Европейския съюз си постави за цел до 2030 г. да намали броя на смъртните случаи по пътищата с 50%. Тази цел е определена в Стратегическия план на ЕК за действие по пътна безопасност и Рамката за политика в областта на пътната безопасност 2021 - 2030, които съдържат и цели за постигане на нулева смъртност по пътищата до 2050 г.
Данни за 2022 | Данни за 2023 г. (първите шест месеца) |
|||||
Абсолютно число | Коефициент на милион население | % промяна в абсолютния брой през 2022 г. по отношение на: |
Тенденция спрямо същия период в: |
|||
2022 | 2022 | 2021 | 2019 | Средно 2017-19 | 2022 | |
ЕС - 27 | 20 640 | 46 | 4% | -9% | -11% | - |
Белгия | 540 | 46 | 5% | -16% | -13% | ↓↓ |
България | 531 | 78 | -5% | -15% | -17% | - |
Чехия | 527 | 50 | -1% | -15% | -15% | - |
Дания | 154 | 26 | 18% | -23% | -15% | - |
Германия | 2 788 | 33 | 9% | -8% | -12% | - |
Естония | 49 | 37 | -11% | -6% | -12% | ↑ |
Ирландия | 155 | 31 | 14% | 11% | 9% | ↑ |
Гърция | 635 | 61 | 2% | -8% | -10% | - |
Испания | 1 746 | 37 | 14% | -1% | -3% | - |
Франция | 3 267 | 50 | 11% | 1% | -1% | ↓↓ |
Хърватия | 275 | 71 | -6% | -7% | -13% | ↓↓ |
Италия | 3 159 | 54 | 10% | 0% | -4% | - |
Кипър | 37 | 41 | -18% | -29% | -28% | ↓↓ |
Латвия | 113 | 60 | -23% | -14% | -19% | ↑↑ |
Литва | 120 | 43 | -19% | -35% | -35% | ↑↑ |
Люксембург | 36 | 56 | 50% | 64% | 30% | - |
Унгария | 537 | 55 | -1% | -11% | -13% | ↓ |
Малта | 26 | 50 | 189% | 63% | 47% | ↓↓ |
Холандия | 655 | 37 | 29% | 12% | 14% | ↓ |
Австрия | 370 | 41 | 2% | -11% | -10% | ↓ |
Полша | 1 896 | 50 | -16% | -35% | -34% | ↓ |
Португалия | 618 | 60 | 10% | -10% | -7% | ↑↑ |
Румъния | 1 633 | 86 | -8% | -12% | -14% | ↓ |
Словения | 85 | 40 | -25% | -17% | -14% | ↓↓ |
Словакия | 266 | 49 | 8% | -1% | -1% | ↓↓ |
Финландия | 196 | 35 | -13% | -7% | -15% | ↓↓ |
Швеция | 227 | 22 | 8% | 3% | -15% | ↑↑ |
Швейцария | 241 | 28 | 21% | 29% | 11% | ↓↓ |
Норвегия | 124 | 23 | 55% | 15% | 16% | ↓↓ |
Исландия | 9 | 24 | 0% | 50% | -33% | ↓↓ |
Източник : база данни CARE (Пътни злополуки в общността). Цифрите обикновено са тези, докладвани от полицията. Няколко държави имат значителна степен на международен трафик, което оказва влияние върху броя на смъртните случаи в страната. Процентните промени в таблицата се основават на абсолютния брой смъртни случаи, а не на процент на милион жители. Данните за населението са от Евростат.