Иван Драголов, докторант в Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“, представи своята софтуерна система за генериране на джазова импровизация чрез машинно обучение. Драголов работи от десетилетия върху компютърната програма – и като програмист и като музикален специалист. Представянето беше част от студентски научен форум и се осъществи по инициатива на проф. д-р Веселин Койчев, научен ръководител на Иван Драголов.
„Музицирането е по-съществената част от това, което прави Драголов чрез създадения от него софтуер. Вече е постигнато много сериозно постижение, но програмата се подобрява непрекъснато, като тази моя оценка се отнася отново до музикалния резултат“ – каза проф. Койчев. Програмата има тест в практиката, издаден е музикален албум, при който в три от джазовите пиеси са използвани сола, създадени чрез софтуера на Иван Драголов.

Програмата за генериране на джазова импровизация използва машинно обучение. Това технология, която днес масово се използва и в системи за изкуствен интелект, но в случая за постигането на резултата е необходима минимална компютърна мощност, лаптоп, който е бил актуален преди 10 години е напълно достатъчен. Основна разлика с разработените през последните 3 – 4 години комерсиални системи за генериране на музика се състои в това, че разработката на Иван Драголов позволява пълен контрол върху резултата и последваща корекция от музикант. Софтуерът създава файлове, които са технически стандарт, който позволява електронни музикални инструменти, компютри и други устройства да комуникират помежду си. Тези файлове могат да се импортират, смесват и обработват чрез софтуер за редактиране на звук и музика и да бъдат интерпретирани и изсвирени чрез различни инструменти.
Софтуерът на Иван Драголов използва леки алгоритми, няма голяма фаза на обучение. Оценката на специалисти и музиканти, е че системата създава сола и фрагменти (конкретно в сферата на джазовата импровизация), които са на много по-високо музикално ниво в сравнение с предложените звукови файлове от масовите платформи, генериращи музика чрез изкуствен интелект, при който до голяма степен се разчита на случайността след текстова заявка от човека и където няма възможност за корекция.
„Познавам Иван Драголов от много години и знам, че той отдавна се занимава с тази дейност, като влага голяма отдаденост и усилия. Днес мога да кажа, че е достигнал до завършена фаза на своето изследване. Не го прави със пари и за пари, а с огромно желание, вдъхновение и любов към музиката. Изкуственият интелект отдавна е при нас и ние трябва да му обърнем внимание. Правилният път е да го изучаваме, подобряваме и използваме правилно“ – каза чрез включване в дискусионната платформа проф. д-р Цветан Недялков, преподавател в Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и ръководител катедра към Вокалния факултет на академията.
Музиката също се променя и е подвластна на технологиите. „Помним годините, когато Майлс Дейвис не можеше да повярва, че е възможно джаз да бъде записван на ноти. Това се промени и днес чрез софтуер се създава музика и варианти на песни и инструментали. Това, което е създал Иван Драголов е интересно и се запитваме дали може да се развива и в други музикални жанрове или към симфонична оркестрация“ – каза Венцислав Йорданов, преподавател по звуков дизайн в Нов български университет. Не знаем какво би направил Моцарт, ако в неговото време имаше компютри. Днес ги имаме, въпросът е какво бихме направили ние – коментира той.
При представянето в залата музикантите Росен Нешков (китара) и Исмаил Исмаил (бас китара), заедно с проф. Веселин Койчев изпълниха джазови импровизации, като си партнираха със софтуерната платформа, която предварително беше създала музикални вариации по две предварително зададени теми.
Лекцията на Иван Драголов, демонстрации и живата джаз импровизация в аудитория на Пловдивския университет могат да се проследят чрез пълния видеозапис на събитието.
Иван Драголов представи възможностите на своя софтуер за генериране на джазова импровизация чрез машинно обучение