Градус - пилешко месо

„Градус“ набира 100 млн. лева чрез публично предлагане на акции

Производителят на птиче месо и продукти от птиче месо „Градус“ подготвя първично публично предлагане на акции (IPO) на Българска фондова борса. Очаква се то да се осъществи до средата на 2018 г. и да бъде на стойност над 100 млн. лева.

Това ще бъде най-голямото първично публично предлагане на акции в България през последните 10 години. То може да позволи на инвеститорите да навлязат в един от най-слабо представените на българската фондова борса и в същото време най-динамични сектори – този на хранително-вкусовата промишленост. Ако амбициозната цел бъде постигната, първично публично предлагане на акции ще се конкурира с рекордния приход на Първа инвестиционна банка от най-успешната за Българска фондова борса 2007 година, когато банката набра капитал от 107 млн. лева от инвеститорите.

gradus logoНабраният капитал от „Градус“ ще се използва за развитието на съществуващи и за нови инвестиции, свързани с производството на хранителни продукти - най-вече в бизнеса с разплодни яйца и за разширяване и оптимизиране на производството и преработката на пилешко месо. Мениджър на емисията е „Първа финансова брокерска къща“. 

Предварителните проучвания са показали, че има достатъчно голям интерес, както от институционални, така и от частни инвеститори от България и от чужбина. Очаква се емисията да привлече голямо внимание заради добрите финансови резултати на дружеството, но и заради позициите на компанията на българския пазар. За 2017 г. групата от предприятия „Градус“ ще отчете над 34 млн. лева нетна печалба и около 200 млн. лева приходи, се казва в прессъобщение на компанията.

„Смятаме, че първичното публично предлагане на акции на „Градус“ АД ще оправдае очакванията. То ще изведе компанията на нов път и ще ни отвори перспективи за развитие. Смятаме, че сме подготвени и излизаме на Българска фондова борса – София в момент, в който можем да отговорим на целите на инвеститорите, като вярваме, че предлагането ще има положителен ефект и за капиталовия пазар като цяло“ - уточнява Ангел Ангелов, съсобственик на групата „Градус“.

Компанията е създадена преди 26 години и днес е от най-големите производители на месо в България и е сред тримата най-големи производители на разплодни яйца в Европа. „Градус“ е на първо място в страната по производство на продукти от птиче месо с 35% пазарен дял. Компанията има добре развити пазари и възможност за растеж и извън България.

Историята на дружеството започва с инициативата на братята от Панагюрище Иван и Лука Ангелови. Двамата имат инженерно образование, работили са в Либия и след връщането си в България влагат спечелените пари в търговия с хранителни стоки. В кризисната 1992 г., когато на пазара има остър дефицит на пилешко месо, те решават да се справят с проблема - първо като вносители, а после и през собствено производство. Наемат бази в Старозагорско, където най-напред започва отглеждането на пилета за месо.

По данни на групата капацитетът на месопреработвателните мощности е 30 хил. тона годишно, а фермите за угояване доставят на пазара по 25 млн. бройлера годишно. Фуражният завод мели по 95 хил. тона храна за животните. Основният пазар за пилешкото е България, а 30% от производството се изнася. Маркетингови изследвания определят на „Градус“ първа позиция на пазара на брандирано пилешко месо с 35% дял, посочват от холдинга. Другият голям местен производител е "Пилко" с консолидирани продажби за 2016 г. от 233 млн. лева.

Данните на Националния статистически институт показват, че пазарът на пилешко месо в България е 115 хил. тона годишно и като стойност е около 320 млн. лева. Прогнозите са консумацията на пилешко месо в Европейския съюз да нараства с 2% до 3,5% годишно до 2025 г., а регионът на Югоизточна Европа е сочен като основен двигател на растежа. В България пилешкото е предпочитано от потребителите с 33% дял в месната консумация.

„Градус“ е най-големият производител на птиче месо в България. Птицекланицата в Стара Загора е оборудвана с модерна техника. Продуктите на дружеството се произвеждат в затворен цикъл. Фирмата притежава собствен фуражен завод, люпилня, ферми за родителски стада, ферми за угояване на бройлери и предприятие за преработка на птиче месо. Компанията произвежда пълна гама пилешки продукти – пресни, замразени, овкусени, колбаси и готови за консумация. На пазара се предлагат над 150 вида продукти с марката, а персоналът на предприятията надхвърля 1100 човека.

Фуражният завод на компанията е в Нова Загора, разполага с 5 халета с обща разгъната площ от 3000 кв. метра и годишен капацитет от 60 000 тона фураж. Храненето на птиците става с комбинирани фуражни смески. Заводът годишно използва 37 000 тона фуражно зърно и е най-големият консуматор на фуражно зърно и най-големият производител на фураж в България.

Фирмата е собственик на два птицекомбината за отглеждане на родителски стада, намиращи се в Ямбол и край Русе и на четири птицекомбината за угояване на бройлери в Чирпан, Нова Загора, Хасково и Ямбол, разположени върху 800 декара собствена земя. Наличните 100 сгради са със застроена площ от 165 000 кв. метра.

Цикълът на угояване и на отглеждане на едно родителско стадо отнема 60 - 65 седмици. Продуктивният период на стадото е от 23-та до 65-та седмица и за този период оборота на стадата достига над 9 милиона разплодни яйца месечно. Оборудването за поене и хранене на птиците са производство на белгийската компания Roxell. Системите за вентилация и охлаждане (производство на Fancom, Холандия), като и за отопление посредством природен газ и газови излъчватели на (производство на Gasoleck, Холандия), са част от системата за цялостен контрол на микроклимата, която е компютърно управлявана. Производствените халета са оборудвани и с автоматични гнезда и конвейерна система за отвеждането на яйцата, производство на холандската компания Vencomatic.

„Градус“ разполага и с люпилни в село Болярско, като там се извършва люпене на еднодневни пилета (бройлери). Годишният капацитет е 53 милиона еднодневни пилета. През 2005 г. е открита първата люпилня, а втората люпилня е изградена на мястото на вече съществуваща такава, която претърпя генерално преустройство. И двете съоръжения са изцяло оборудвани от HatchTech – холандска фирма световен лидер и иноватор в инкубационните технологии. Технология в люпилнята контролира температурата на ембриона. Това дава възможност при едно и също тегло на разплодното яйце, еднодневното пиле от „HatchTech”, респективно от „Градус”, да бъдe с 2 грама по-тежко и с 5 мм по-дълго от излюпените в друго съоръжение.

Фирмата е собственик и на четири птицекомбината за угояване на бройлери в села край Чирпан, Нова Загора, Хасково и Ямбол, разположени върху 1500 декара собствена земя. Наличните 180 сгради със застроена площ от 165 хиляди кв. метра. Годишният капацитет е 20 милиона бройлери, а в този сектор работят 205 служители. Цикълът на угояване на бройлерите отнема 38 - 40 дни и за този период птиците наддават теглото си 50 пъти. Оборудването за поене и хранене на птиците са производство на белгийската компания Roxell.

В Стара Загора е птицекланицата на дружеството, която е разположена само в хале с обща площ от 11 хиляди кв. метра. Там капацитетът е от 40 хиляди тона пилешко месо, разфасовки, колбаси, полуфабрикати и деликатеси годишно, а служителите са 330. Кланицата е най-голямата на Балканите и едно от най-големите съоръжения за добив и преработка на бели меса в Европа. Пилетата се транспортират с камиони в специални контейнери и се разтоварват с електрокар в приемното помещение в кланицата, където престояват 2:30 часа. След автоматичното им разтоварване започва пътят от 663 метра по напълно автоматизираната и компютърно управлявана поточна линия до точката на товаренето им под формата на готова продукция на хладилни камиони на път за магазинната мрежа. Птицекланицата на „Градус“ е единствената в България с възможност за автоматизирано машинно обезкостяване. Автоматизираната линия има единствената на Балканите система за контрол на качеството, която автоматично разпределя птиците по различни направления като ги окачествява по критерии. Системата гарантира, че птиците с увреждания и влошено качество ще се пренасочат по направление за преработка и само птиците от първо качество ще бъдат продадени като цели. Автоматичната система за претегляне е звеното от производствената линия, събиращо информация за теглото на единица продукт, която се използва за сортиране по големина на продуктите без човешка намеса.

 

www.infoz.bg  www.infoz.bg