До месец започва ремонтът на пътя Стара Загора - Раднево

До месец ще започне ремонтът на пътя Стара Загора - Раднево със средства по Оперативна програма "Региони в растеж". Той се забави заради процедури по обжалване на избор на изпълнител и строителен надзор, съобщи председателят на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Дончо Атанасов.

sz radnevoРемонтът трябва да приключи в рамките на 18 месеца. Инж. Атанасов и министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков присъстваха на пускането на движението по двете нови пътни връзки край Плодовитово, които осигуряват директен достъп между магистралите "Тракия" и "Марица".

Има проект и за оширяването на връзката между Стара Загора и пътния възел на автомагистрала "Тракия". "При осигурен финансов ресурс, при разчетите, които ще направим за следващата година, можем да стартираме процедурата по отчуждаване на земи и в рамките на две години да изпълним проекта. Оширението е необходимо, защото трафикът в този участък е много голям" - каза още инж. Дончо Атанасов.

С всяка изминала година трафикът на автомобили по автомагистрала "Тракия" се увеличава на годишна база с 20%. Това налага разширяването ѝ с по едно платно в двете посоки между София и Пловдив, съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. "Всичко зависи от финансовия ресурс, затова толкова настояваме за въвеждането на ТОЛ таксите, които ще генерират достатъчно средства и за тази инвестиционна инициатива на Агенция "Пътна инфраструктура". Тази година трябва да приключим с оценка и с анализ на сервитутите, а през 2018 г. да възложим проектирането на двете ленти" - информира регионалният министър.

Той призна, че в изпреварващата лента по автомагистрала "Тракия" се пътува комфортно, но в много участъци активната лента е компрометирана и предстои преасфалтиране. За целта са необходими 6 млн. лева. "Предвидили сме след края на активния летен сезон, през септември, да стартира рехабилитацията в тежките участъци от активната лента" - добави Николай Нанков. Свободният финансов ресурс за рехабилитацията на всички 22 000 км, от които 8000 км от републиканската пътна врежа са в много лошо състояние, е 100 млн. лева.

Министър Николай Нанков съобщи, че се е наложило писмено да уведоми кметовете на общини да прекратят приема на документи по Националната програма за саниране, защото срокът за това е изтекъл 2016 г. "Нека довършим тези 2022 сгради, за които има сключени договори. 500 от тях вече са завършени, около 600 в момента се санират. Остават още 900 сгради, които ще бъдат довършени през настоящата и през 2018 г. Създадена е работна група, която търси най-оптималните решения за генерирането на финансов ресурс, за оптимизиране на процесите и на контрола" - обясни министърът на регионалното развитие и благоустройството.

До края на годината ще стане ясно дали ще се запази досегашната схема на безвъзмездно санирането или въвеждане на поетапно съфинансиране от страна на собствениците на многофамилни жилища.

Венета Асенова, Илко Груев | www.infoz.bg

* * *

orizovo magistrala trakia 

Прессъобщение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството

Две нови пътни връзки на п.в. „Плодовитово“ спестяват на пътуващите 40 км и поне 30 минути, необходими досега за придвижваме между магистралите „Марица“ и „Тракия. Те осигуряват безопасни леви завои, което е много важно за пътната безопасност. Пътният възел свързва двете магистрали и повече от 6 общини, дава бърз и лесен достъп и улеснява изключително много пътуващите по направленията. Това стана ясно днес при пускането на движението по новоизградените пътни връзки на съоръжението.

„Мисля, че ще са доволни и зеленчукопроизводителите. Свързваме ги със зеленчукова борса“, каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, който заедно с председателя на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Дончо Атанасов, направи оглед на вече изцяло изградения пътен възел тип „детелина“. Планира се такива отбивки за формиране на тържища да има също и по магистралите „Струма“ и „Марица“, за да може производителите да предлагат своята стока на тях и да не са потърпевши от изграждането на магистралите, съобщи той.

Само за 45 дни изградихме една изключително ценна и важна придобивка, която свързва магистралите „Тракия“ и „Марица“, но и редица общини в областите Пловдив и Стара Загора, заяви регионалният министър. Той подчерта, че проектът е бил дългоочакван, както от местните жителите, така и от централните и местни власти.

Николай Нанков напомни, че заради обжалвания на оценката за въздействие върху околната среда проектът се е забавил с повече от две години. „Ето защо се правят законови промени да има право само на едноинстанционнообжалване, за да не се губи излишно време за реализация на така нужни съоръжения“, обясни той. Имахме трудни процедури по отчуждаване. Получихме съдействие от общините, за да издирим 24-мата наследници на имот, част от които в Германия, съобщи той.

Министър Нанков даде добра оценка за извършените строителни дейности и благодари за работата на фирмата строител и фирмата по надзор за стриктния контрол. „Благодарение на добрата работа завършихме бързо пътния възел, чието строителство започна през месец май“, отбеляза още той. По думите му с инвестиция от 1 млн. и 70 хил.лв. е създаден много нужен проект, ползите от който ще се оценят от всички.

С изграждането на двете пътни връзки на съществуващия п. в. „Плодовитово“ в посоките Бургас – Оризово /Плодовитово/ и Плодовитово /Оризово/ - София стартира се осигурява връзката на транспортните потоци, движещи се по АМ „Тракия“ и АМ „Марица“ от Бургас, Свиленград и София и общините Първомай, Чирпан и Братя Даскалови, както и връзката с път II-66 Плодовитово - Чирпан - Стара Загора.

На обекта са положени общо 1749 т асфалтови смеси и 100 куб. м бетон. За повишаване безопасността на движение са монтирани 1412 м мантинели.

Изпълнител на строителните дейности е „ПСТ ГРУП“ ЕАД. Стойността на договора за строителство е 1 071 470,72 лв. с ДДС. Строителният надзор e извършeн от „РУТЕКС“ ООД, а стойността на техния договора е 24 266,40 лв. с ДДС. Проектант е „ПЪТПРОЕКТ“ ЕООД.

Няколко са вижданията за облекчаване на трафика, коментира министър Нанков пред медии. На първо място с въвеждането на тол таксите ще има пренасочване на част от тежките превози към железопътния транспорт, което ще облекчи най-натоварените пътища. Освен количеството ресурс, което ще генерираме от тол таксата и ремонтите, изграждането на нови отсечки и пътни възли, целта ни е да наблегнем и на качеството на строителство и рехабилитация, за да имаме устойчива и добра инфраструктура, подчерта той. Ще сме безкомпромисни към гаранционните срокове, които залагаме по договорите, за да може, ако има недобросъвестно изпълнение, то да е за сметка на изпълнителя, допълни министърът.

Още през 2016 г. има превишаване на товаропотока по АМ „Тракия“, когато е отчетено преминаване на 32 - 33 хил. автомобила на денонощие по магистралата в посока Бургас, обърна внимание регионалният министър. Сега отчитаме над 20% ръст или над 40 хил. автомобила в петък, съобщи той. Тенденцията е трафикът да нараства всяка година. Затова трябва да сме в крак и да изпреварим тези тенденции. Ще разширим магистралата между София и Пловдив, където е възможно, с изключение на тунел „Траянови врата“ и мостови съоръжения, посочи Нанков. През тази година, според финансовия ресурс, трябва да приключим с анализа и оценката на сервитутите за изграждане на още по 1 лента в двете посоки на магистралния участък, а през 2018 г. ще започнем проектирането, информира той.

6 млн. лв. са средствата, нужни за преасфалтиране на активната лента на АМ „Тракия“ в посока Стара Загора, съобщи министърът. Подготвя се постановление на МС за осигуряване на ресурса и след одобряването му, работата по трасето ще започне през септември, след края на активния летен сезон, така че да приключи до края на годината.

Пред медиите министър Нанков обяви и че предстои подписване на договор и старт на реалното изпълнение на уширението на пътя Пловдив – Асеновград с цел осигуряване на безопасност на пътуващите по направлението. Финансираният от Оперативна програма „Региони в растеж“ проект ще се изпълнява при поетапно затваряне на участъци и с необходимата организация на движение и затова регионалният министър призова за търпение. Предвижда се да има ново кръгово кръстовище на околовръстния път и входа на Пловдив, за да се улесни трафикът към Смолянска област.

Инж. Дончо Атанасов информира, че в рамките на месец се очаква да стартират два проекта за рехабилитация на пътя Стара Загора – Раднево, който ще се финансира също по оперативната програма.

Министър Нанков съобщи, че ако няма обжалване на обществените поръчки, през 2018 г. може да започне ремонта на пътя Загражден – Белица и да приключи до края на годината.

В отговор на въпрос той каза, че съгласно методическите указания за изпълнение на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради като срок за прием на документи за участие в нея са определени 2015 и 2016 година. Не беше нужно да изпращам писмо на кметовете, за да им напомня за това, подчерта Нанков.

Министърът обърна внимание, че вече са регистрирани над 6000 сдружения на собственици. Сключени са 2022 договора, които трябва да бъдат изпълнени в рамките на тази и следващата година. 500 сгради са вече изцяло завършени и въведени в експлоатация. Около 600 обекта са в процес на изпълнение и предстои да бъдат завършени. Около 900 сгради остава да бъдат обновени през тази и през 2018 г.

Има работна група, която търси най-оптималните решения как да се продължат дейностите по подобряване на енергийната ефективност на жилищните сгради, съобщи регионалният министър. Обсъждат се различни варианти. Решение ще има в рамките на годината, като първо трябва да бъде взето на експертно ниво, след което и на политическо, посочи той.

Според министъра сигналите за проблеми по програмата са на етап саниране, тъй като не винаги има добросъвестни изпълнители. Той подчерта, че типовите договори за изпълнение на дейности по нея са много рестриктивни и предвиждат дейности, довели до увреждане на собственост, да бъдат за сметка на изпълнителите.