Регулирането на изкуствения интелект в изкуствата е гореща тема. Музикалната индустрия е в специфична позиция, тъй като няколко музикални лейбъла контролират лицензите за по-голямата част от музиката, произведена през последния половин век. Производната музика се създава с помощта на материал за създаване на нова композиция или звукозапис от вече съществуващо произведение.
Това създаде сива зона, тъй като входът или оригиналната композиция също обикновено са защитени с авторски права. Работата чрез изкуствен интелект изисква използването на висококачествена музика, защото продуктът на изхода зависи силно от качеството на входа. Недоволни от „обучението на генеративен AI, използващ музиката на нашите артисти“, през април 2023 г. Universal Music Group се позовава на нарушение на авторските права, за да премахне песента Heart on My Sleeve, за която се твърди, че е написана от AI (изкуствен интелект), за да звучи като от Drake и The Weeknd.

Гореспоменатият проблем с легитимността на входа е от значение също и за изображения и текстове, които се използват за генериране на продукти чрез изкуствен интелект. Основната разлика е в достъпността на входните данни, върху които да се обучава AI. MidJourney и GPT бяха обучени за генериране на изображения и текстове, които могат да използват предимно без съгласието на техните създатели. Възможно е обаче някои авторски права да са били нарушени. Компанията Stability AI наскоро влезе в съдебни спорове с доставчика на стокови снимки Getty Images, който иска да предотврати продажбата на своята система за генериране на AI изображения в Обединеното кралство и САЩ. В края на 2022 г. трима художници заведоха дело, за да съдят множество генеративни AI платформи, използвали техните оригинални произведения.
Има ли аргумент за идеята, че тъй като предаваме на входа през невронната черна кутия, е много вероятно резултатът изобщо да не прилича на източника и по този начин да бъде освободен от такси заради нарушаване на авторски права?
Един от физиономиите случаи, свързани с темата, е съдебният спор на рапъра Ванила Айс с групата Queen и вокалиста Дейвид Боуи. Темата в суперхита Ice Ice baby (1990) имаше някаква прилика с Under Pressure на Queen, но не беше напълно същата. Ванила Айс добави една допълнителна нотка. Това беше мъдър ход и той можеше да докаже авторството си в съда. Обаче побърза да плати 4 милиона долара за правата на песента. Направи го, защото съдебният процес за това дали добавката му го освобождава от нарушаване на авторски права може да му струва дори повече. И точно жанра на рапа провокира в най-голяма степен възможностите на изкуствения интелект.
Заедно с това блогъри, стриймъри и създатели на съдържание също имат нужда от уникална музика, която да придружава тяхното съдържание и тя може да се генерира при поискване чрез набор от параметри. Резултатите се използват за нуждите на изходно съдържание, което се поставя на платформи с относително твърди правила за авторското право.
Отваря се и възможността за хора, които са реални музиканти, да обогатят чрез изкуствения интелект собствената си музика. Писането на музика във всички жанрове, височини и настроения, която законно ще влезе в черната кутия на AI, е работа, която музикантите могат да вършат, за да подкрепят свои музикални проекти. Паричният поток, генериран от потреблението на легални произведения на изкуствен интелект от креативната икономика, може да помогне за благотворителност или да позволи на някои музиканти, които са работили без никаква публика и популярност да излязат на професионалната сцена.
Обратно, опитите да се измери човешкото участие в създаването на крайните произведения могат да доведат до безкрайна бюрокрация. Това също е непрактичен и ирационален подход, защото включва опити да се намери и докаже човешкото присъствие в нещо, създадено от машина и софтуер. Ако имаше доказана част от човешко докосване в окончателните произведения, вероятно машините биха искали да попитат хората: кой е създал останалото? Машината би била равноправен участник в музикалното произведение и негов законен съавтор.
Най-практичният подход е да имате предвид, че AI не е нищо повече от инструмент, който хората да използват в полза на индустрията и обществото. Най-добрият и единствен начин за оценка на човешкото участие е да се избягва всяко нелицензирано съдържание за въвеждане като източник към генериращ AI. Артистите имат повече възможности да се облагодетелстват в Европа, защото европейските регулации са много по-жестоки и рестриктивни. Сега обаче подходът може да е от полза за музикантите, като генерира паричен поток от възнаграждения след приноса на AI.
И така, бъдещето на цялата нововъзникваща индустрия зависи от нашето отношение към черната кутия с изкуствен интелект: считаме ли го за съавтор и се опитваме да оценим приноса му в крайните работи, или го използваме като полезен инструмент и го захранваме легално с лицензиран вход?
Ванила Айс предпочете да лицензира въвеждането на своята черна кутия. Вече няма значение дали Vanilla Ice или Queen са написали простия, но гениален бас риф, или дали една допълнителна нота е решила проблема. Няма значение, защото и двете версии сега принадлежат на Vanilla Ice, в сделка, която той нарече най-добрата досега.
www.infoz.bg (илюстрациите в статията са създадени от изкуствен интелект)