Китайски инвеститори проявяват интерес към тунела под Шипка

Китайски инвеститори проявяват сериозен интерес към изграждането на автомагистрала „Черно море“, строителството на тунела под връх Шипка, както и строителството на магистрала Русе - Свиленград, но по нов маршрут, включващ и самия тунел.

Това заяви пред журналисти в Суджоу министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова след сесията „Един пояс, един път“ на Петия икономически форум „Китай и страните от Централна и Източна Европа“. Форумът съпътства срещата на правителствените лидери на Инициативата „16 + 1“, в която участва и министър-председателят Бойко Борисов.

Лиляна ПавловаПо време на форума министър Павлова представи пред потенциални инвеститори проектите за довършване на изграждането на автомагистралния пръстен на България, който обхваща стратегически важна пътна инфраструктура като завършването на автомагистралите „Хемус“, „Черно море“, София – Калотина, София – Видин и Русе - Велико Търново като част от цялостното направление Русе - Свиленград.
Министър Лиляна Павлова заяви, че строителството на магистрали трябва да става като първо условие на принципа на концесия или публично-частно партньорство - без държавна гаранция и без очакване за доплащане при липса или при намален трафик. „Това е категоричната ни позиция. Трябва да се търсят стратегически, взаимноизгодни проекти, но без държавна гаранция и без доплащане“ - категорична е тя. В тази връзка регионалният министър представи модела на тол-система, която се предвижда да бъде внедрена у нас в две категории. Едната тол такса ще бъде само за използване на конкретен пътен участък, а другата включва и цената за откупуване на строителството на участъка при наличие на частен инвеститор.

Конкретната реализация на проектите зависи от инициативата на компаниите, които ще дойдат в България, защото с формирането на партньорства с български компании процедурите отнемат около 2 години.

Министър Лиляна Павлова отбеляза, че България не само подкрепя инициативата „16 + 1“, в която активно участваме, но и инициативата „Европейски съюз - Китай платформа за свързаност“ и концепцията за „Един пояс, един път“. „Ние ще настояваме България да заеме своето важно място, което има със стратегически географската си локация – на кръстопът между Европа и Азия, през който минават и ще минават важни транспортни коридори между Китай и Европа“ - допълни тя.

* * *

Лиляна Павлова: МРРБ ще съдейства за реализацията на съвместни инфраструктурни проекти с Китай

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и колегата ѝ Ивайло Московски проведоха работна среща с китайския министър на транспорта Ян Чуантан. Тримата се обединиха около идеята за създаване на обща програма за инфраструктурните проекти в България, която предстои да бъде обсъдена и детайлно разписана.

Министър Павлова разясни на Ян Чуантан водещата роля на МРРБ в цялостния инвестиционен процес за проекти от всички сфери - пътни, водни, железопътни и др. Тя изтъкна готовността си да съдейства за реализацията на съвместните инфраструктурни проекти.

По време на срещата беше подчертано, че през България преминават няколко трансевропейски коридора и основните трасета, които свързват Близкия изток с Европа. Общо е мнението, че България и Китай имат ползотворни отношения, а срещите във формата „16 + 1“ и реализирането на инициативата „Един пояс, един път“ дават нови възможности за развитие на отношенията между Източна Европа и Китайска народна република.

infoz autor www.infoz.bg (по информация на пресцентъра на Министерство на регионалното развитие и благоустройството)



На подобна тема