снимки на Рад Димитров са от репетиция на Антигона със солистите Анелия Димитрова и Фредерико Пинто

Две оперни премиери на Античния форум в Стара Загора

„След невероятната постановка на „Трубадур“ на стадиона, Старозагорската опера предлага интересни музикални дни на Античния форум“, каза пред журналисти днес Иванка Сотирова, зам.-кмет на Община Стара Загора. Тази година летният сезон на Старозагорската опера е под мотото „Изкуството не излиза в отпуск“.

„За поредна година на Античния форум, който се приема за културно средище в Стара Загора, заедно с Регионалния исторически музей, на 25 юли 2019 г. от 21 часа ще представим една невероятна опера „Траян в Тракия“, написана специално за Стара Загора“ – обясни Славчо Николов, зам.-директор на Операта. Освен това старозагорци ще видят и премиера на балета „Антигона“, тя е на 27 юли.

Диригентът Антъни Аморе разказа как се е родила идеята за операта „Траян в Тракия“. През март 2018 г. разказал на автора на либретото и на музиката Андре Катели за възможностите на различни оперни театри в Европа. Катели се заинтересувал от Стара Загора. Той бързо проучил историческата епоха и написал либретото, а след това и музиката, повлиян от различни музикални стилове.

„Всеки ден много старозагорци минават покрай Античния форум. Това е невероятно, вървиш с историята. Искам да намеря връзка между миналото и настоящето и ако успея и към бъдещето“, сподели режисьорът Мартен Роесен от Дания. В спектакъла ще има елементи с видео и с мултимедия, за препратка от настоящето към миналото. Директорът на Регионалния исторически музей Петър Калчев разказа историческата истина за това време и за голямата победа, извоювана от император Траян срещу даките в Северна Добруджа.

В операта ще участват осем мъже и три жени от прабългарската школа „Бага Тур“, които ще пресъздават бойни сцени. Композиторът Андре Катели също ще бъде на премиерата и ще отправи специално послание към зрителите.

Духът на миналото продължава и с премиерата на балета „Антигона“. „Избрах да работя върху този балет, защото мисля, че в този исторически момент, трябва да преоткрием   Антигона и борбата ѝ срещу дискриминацията. Вдъхнових се от текста на Жан Ануи, написан по време на окупацията на Франция през 1942 година и в този танцов спектакъл се фокусирам върху конфликта между Антигона и Креон, конфликт между правото на сърцето и закона“, разказа френският хореограф Людовик Парти. Солистката Анелия Димитрова пък сподели, че е щастлива да работи върху близък до нейната същност образ със силно развито чувство за справедливост.

„През август местим подвижната сцена на площада пред Общината и жителите на Стара Загора ще могат да се наслаждават на концерти с приятна музика. Надявам се това да създаде приятно настроение през летните вечери “, каза Иванка Сотирова.

DSC00602f

DSC00479f

 

Андре Пиколо Катели има бразилско и италианско гражданство. Той е архитект, завършил е Университета в Бразилия. Ръководи един от главните архитектурни офиси в столицата на Бразилия. Под влиянието на баща си, който е непрофесионален цигулар, от ранно детсво той е в близък контакт с класическата музика, особено с операта.
Започва музикалното си образование в Кашиас до Сул, столица на италианските имигранти в Бразилия, а по-късно в Музикалната консерватория в Бразилия. Също така взема уроци по пиано в Университета в Бразилия.

Преподава пиано в Кибуц Яд Мордешай в Израел през 1992, където прави аранжименти по пиано на различни еврейски народни песни.
Той е самоук в музикалната композиция, като е усъвършенствал своите знания чрез партитури на великите майстори и книги от Хиндемит, Шьонберг, Берлиоз-Щраус, Корсаков и Венсан д’Енди. Две от неговите композиции са изпълнени от Оркестъра на Сидни за съвременна музика: Фантазия Валс в Ре минор и Симфоничната поема „Юпитер и Семела“.
Софийският филхармоничен оркестър, по време на турнето си в Китай, изпълнява Увертюрата към първата му опера „Траян в Тракия“. Премиерата на цялата опера е сред античните римски руини в Августа Траяна в град Стара Загора, България.

Диригентът Антъни Арморе еднакво може да бъде определян както като италиански, така и като американски диригент. Живее в Австрия и работи с различни симфонични оркестри и оперни театри по света. От 2001 година датира неговото ползотворно сътрудничество с известните диригенти Йорма Панула и Георгиу Станчу, с които организира различни Майсторски курсове по оркестрово дирижиране на произведения от Ян Сибелиус, Карл Нилсън и Йоханес Брамс и отбрани оперни заглавия от стандартния репертоар – „Травиата”, „Трубадур”, „Риголето”, „Кармен”, „Севилският бръснар”, „Бал с маски”, „Лучия Ди Ламермур”, „Бохеми”, „Набуко”. През периода 2001-2004 г. Антъни Арморе е постоянен гост-диригент на Операта в Констанца, Румъния. Констанца е седалището на Филхармония „Черно море“, на която е артистичен консултант и постоянен гост-диригент през периода 2001-2003. Преди дългосрочните ангажименти на Антъни Арморе с Операта в Констанца, е музикален директор на Камерния оркестър в Орегон, САЩ. Дирижира стандартен репертоар, както и съвременни автори и камерни опери. През 1990 година Антъни Арморе създава Музикалния фестивал Ернест Бох и Оркестър Яквина (днес Симфоничен оркестър на Нюпорт, Орегон), базирани в Нюпорт, Орегон. Работи първоначално като асистент, а след това като постоянен гост-диригент на Симфоничния оркестър – Колумбия (Портланд,Орегон). Подготвен за диригент, цигулар, корнист, пианист и музиколог, Антъни Арморе специализира оркестрово дирижиране със забележителни диригенти от ранга на Йорма Панула в Акадаемията за музика „Сибелиус”, Хелзинки, на Чарлс Брук (Училището за диригенти и оркестранти в Хенкок) и Елизабет Грийн – Университета в Мичигън.

Режисьорът Мортен К. Роесен има магистърска степен по Драматургия от Aarhus University, Дания. Работил е като асистент-режисьор в Кралския датски театър, Датската национална опера, Aarhus театър и Teatret VED Sorte Hest.Бил е стажант от при Каспър Холтен в Дойче Опер, Берлин и в Театър ан дер Вин, Виена. През 2011 г. Мортен Ройсен печели Наградата Ring Award Off за постановката си на оперетата "Прилепът" от Й. Щраус в Грац, Австрия.

Като режисьор той е работил за датската музикален театър Figura, сръбската оперна трупа Опероса, в Копенхаген – за Opera Festival и в българския театър – за независимата продукция на Група 36 маймуни. През 2011 г. получава стипендия за Форума Internationale в Theatertreffen в Берлин. През 2017 г. той е избран за полуфинала на конкурса за наградата Ring. През 2016 г. печели Международен конкурс за камерна опера на Държавна опера-Стара Загора. На 22 март 2017 г. на сцената на Операта е премиерата на тези три съвременни оперни заглавия: „Стената“, „Африканска окарина“ и „Аукцион“ от композиторите Енрико Травалионе, Никола Стрефелини и Карл Фиорини. През 2018 г. /премиера на 13 март/ Мортен К. Роесен бе режисьор на спектакъла, поставен в Камерна сцена „В джоба 234“ – „Кабаре в Операта“ – три съвременни опери от композиторите Курт Вайл и Паул Хиндемит – „Махагони“, „Седемте смъртни гряха“ и „Напред и назад“. На 6 април тази година той постави камерната опера „Лицето на лъва“ от Елена Ланге отново на същата камерна сцена. Творческият екип на тази опера бе отличен на 24 май със Специална грамота Стара Загора на Община Стара Загора за съвременно социалнозначимо изкуство.

Билети на касите на Държавна опера - Стара Загора и онлайн www.operasz.bg.

„Антигона“

едноактен балет по музика на Теодор Антониу, Арво Перт, Микис Теодоракис, Джовани Солима, Никос Скалкоттас, Фредерик Шопен

  • Хореография Людовик Парти (Франция)
  • Сценография Тодор Демеров
  • Костюми - Мария Христова
  • Солисти - Анелия Димитрова, Фредерико Пинто, Светла Тодорова, Ивайло Янев, Франческо Бориелло, Джоузеф Райт, Каито Такахаши, Фиорди Лоха
  • Балет на Държавна опера - Стара Загора
  • Музика - Теодор Антониу, Арво Перт, Микис Теодоракис, Джовани Солима, Никос Скалкоттас, Фредерик Шопен

Балетът е вдъхновен от произведението „Антигона“ от Жан Ануи.

Действащи лица и изпълнители:

  • Антигона - Анелия Димитрова
  • Креон, цар на Тива - Фредерико Пинто
  • Корифей - Светла Тодорова
  • Гвардейците: Ивайло Янев, Франческо Борриело, Джоузеф Райт, Каито Такахаши, Фиорди Лоха
  • Хор: Акари Мориматцу, Джулия Рагуза, Кармен Дерминташ, Джулия Моргандо, Козуе Донака, Мариела Коларо, Марина Сорроче, Мартина Префетто, Марта Перес, Александра Остатек, Михаела Канин, Цао У Чен (Джени), Патриция Соарес, Анемике Брус, Богдана Сергеева, Елизабет Ризнар, Ивелина Димитрова, Ивелина Николова, Сторм Норис, Юлиана Коева, Франк Скликас, Калин Любенов, Уилям Грифин, Дейвид Лопес, Карлос Сантос

Антигона - дъщерята на царя на Тива Едип демонстрира преданост и величие на духа - безподобна в митологията. Когато баща ѝ е прогонен от Тива и сляп трябва да проси по улиците, Антигона е негов водач и бди над него до края на дните му. Връщайки се обратно в Тива, Антигона е изправена пред ново изпитание. Нейните братя Етеокъл ​​и Полиник се състезават за власт и в края на обсадата на града от чуждата армия, водена от Полиник, двамата братя умират като се избиват един друг.

Чичо им Креон поема властта и се разпорежда тялото на Полиник да бъде оставено без погребение и душата му да не намери покой. Който се осмели да се противопостави на този ред, ще бъде наказан със смърт. „Където има расова дискриминация, класова борба, религиозна нетърпимост, където потиснатото  малцинство издига гласа си в търсене на справедливост, Антигона се завръща, за да поеме ролята, която винаги ѝ е била отредена, тази на младата героиня, която оспорва режимите в името на всеобщата любов, която се простира от кръвната връзка към всички хора, които се чувстват като братя, като по този начин преодоляват всеки родово-национален етос.“

Въз основа на това разсъждение от Магрис и текста на Ануи, аз се съсредоточих върху конфликта между Антигона и Креон. Антигона се бори в името на моралния ред, в името на онези неписани закони, които изискват тя да погребе брат си, за да изрази своята почит към  мъртвите. Отхвърля дискриминацията, на която брат й  Полиник е жертва, и предизвиква конфликта между каузата на сърцето и правилата на държавата.

В текста на Жан Ануи, написан през 1942 г., се посочва, че пиесата е не по-малко за Креон, отколкото за Антигона, че двете позиции са в колеблив баланс.
Антигона, пренаписана от Ануи, е нов персонаж, тя е разтревожена и недоволна, желаеща да постигне консенсус, тя иска да успее в действителност с демонстративен  жест. Полиник е само претекст: Антигона се бори за Антигона, а Креон го знае, докато неумолимо разрушава всички причини, които я карат да упорства в бунтарските й намерения. Но Креон остава глух за посланието на Антигона.

В работата си се фокусирам върху конфликта между Антигона и Креон, като се абстрахирам от другите герои. Това ми позволява да изследвам вътрешния конфликт, в който живее Креон, онзи, който представлява закона и авторитета и решимостта на Антигона да каже „не“ на този държавен закон.

Автор: Людовик Парти (Превод от италиански Сийка Лапачка)

www.infoz.bg  www.infoz.bg (снимки: Рад Димитров, репетиция на Антигона със солистите Анелия Димитрова и Фредерико Пинто)

На подобна тема

Най-четеното от последните дни