В България все повече се използват банкови карти за плащане

Онлайн плащанията в Централна и Източна Европа се увеличават всяка година с 45% средно за броя на транзакциите и с 32% средно за сумите. За България тези числа са съответно 59,5% и 42,4%, което поставя страната ни в челните места по темп на растежа на онлайн търговията.

Две трети от българските потребители използват банковите си карти поне веднъж седмично и пазаруват онлайн поне веднъж месечно, показват данни от проучване MasterIndex на Mastercard, което изследва финансовите навици и нужди на активните картодържатели в България, Сърбия, Хърватия и Босна и Херцеговина. Изследването показва, че Балканският регион бързо се приобщава към електронните разплащания.

Потребителите, които използват своите разплащателни карти най-малко веднъж седмично, в България са 69%, в Сърбия – 77%, в Босна и Херцеговина – 88%, а в Хърватия – 91%.

MastercardДебитните карти са най-популярният разплащателен картов продукт в България, Сърбия, Босна и Херцеговина и Хърватия. 68% от хората в България притежават дебитна карта, като този процент е най-висок в Хърватия (86%). В Сърбия и Босна и Херцеговина съответно 47% и 46% от запитаните притежават дебитни карти, а 37% и 35% от тях разполагат едновременно с дебитни и кредитни карти.

Хранителните стоки са най-често закупуваният продукт с дебитни карти в България (65%), като проучването на Mastercard отчита 17% ръст спрямо 2016 г. на българските потребители, които закупуват с дебитна карта храна в местните хранителни магазини. Отчита се и 13% ръст на хората, които заплащат с карти в бензиностанции.

Изследването показва, че нараства и броят картови плащания в ресторанти, кафенета и клубове, повишава се и интересът към приемане на карти при куриерските доставки. Оказва се, че повече от 80% от разходите на българските домакинствата отиват за храна и сметки за комунални услуги, а почти 12% от българския месечен семеен бюджет се разходва за покриване на заеми.

От анкетата на Mastercard за нагласите на потребителите към онлайн пазаруването се разбира, че в България две трети от потребителите пазаруват онлайн поне веднъж месечно, като този процент в Хърватия е 40%, в Сърбия – 36%, и 19% в Босна и Херцеговина.

Когато пазаруват онлайн, балканските потребители купуват най-много дрехи, обувки и електроника, а също и заплащат сметки за комунални услуги.

www.infoz.bg

24 mai
Нека носим с гордост в сърцата си великото дело на първоучителите, да съхраним за поколенията традициите и любовта към знанието и с оптимизъм да погледнем към бъдещето!
Да ни е честит най-светлият празник 24 май, да ни е честита писмеността!

Живко Тодоров
Кмет на община Стара Загора

jazz stara zagora 24