Жалбите срещу електронни магазини се увеличават

Жалбите срещу електронни магазини се увеличават

Комисията за защита на потребителите се стреми се да проверяваме адекватно всеки един проблем, за който е подаден сигнал от потребители, пазаруващи в интернет. Жалбите срещу електронни магазини зачестяват в последните години. Това се дължи основно на ръста на продажбите в тази среда – с около 30% на годишна база.

Но все още преобладаващата част – повече от ¾ от постъпващите в Комисията оплаквания касаят конвенционалната търговия, уточни председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.

Димиттър Маргаритов обобщи с интервю за Novini.bg. най-честите оплаквания по повод онлайн покупки. „Свързани са с нарушаването на основните потребителски права – забавяне на доставки, непризнаване правото на отказ в 14-дневния срок след получаването на стоката и други” - каза Димитър Маргаритов. Той добави, че понякога се установяват и административни нарушения, свързани основно с липсата на информация за самия търговец или предлаганите за продажба продукти.

buyПредседателят на Комисията за защита на потребителите даде и практически съвети за потребителите, които пазаруват онлайн. „Важно е да преглеждат внимателно съдържанието на електронния магазин, да се уверят, че я има базовата информация за връзка с този, който администрира съответния магазин, че могат да осъществят директен контакт, да зададат допълнителни въпроси, ако не всичко е ясно. Да се проверява какъв е произходът на търговеца, който е регистрирал своя домейн, защото невинаги това, че окончанието е .com, .eu или дори .bg означава, че търговецът е базиран в съответното пространство, което първоначално асоциираме с тези окончания”, обърна внимание Маргаритов.

„Съществуват справочни портали, като например Who.is, където при въвеждането на данните на електронния търговец, можете да получите информация коя е държавата на неговия произход”, напомни Маргаритов. И добави, че това много по-лесно би могло да ориентира потребителите какви са правилата и действат ли всички съществуващи в европейското законодателство предимства по отношение на този търговец. „Когато сме добре ориентирани, по-трудно бихме могли да станем жертва на нелоялни търговски практики”, каза още той.

При проблеми във връзка с покупки през интернет потребителите могат да разчитат на съдействието на Комисията за защита на потребителите. „Ние сме насреща, за да установим каква е фактическата обстановка и при нарушения да се намесим, налагайки санкция”, заяви Димитър Маргаритов.

Съществува и онлайн платформа за решаване на такъв тип проблеми с трансграничен характер. „Тя не изисква особено усилие от страна на потребителите за събиране и предоставяне на документи, а също и да ходят в офиси, където да се развива това производство – то върви изцяло през интернет, както и му се полага, досежно електронната търговия”, обясни председателят на Комисията за защита на потребителите. „Имаме и ще имаме все по-ефективни механизми за контрол и за санкциониране при установяване на нарушения” - добави Димитър Маргаритов.

www.infoz.bg  www.infoz.bg

24 mai
Нека носим с гордост в сърцата си великото дело на първоучителите, да съхраним за поколенията традициите и любовта към знанието и с оптимизъм да погледнем към бъдещето!
Да ни е честит най-светлият празник 24 май, да ни е честита писмеността!

Живко Тодоров
Кмет на община Стара Загора

jazz stara zagora 24

На подобна тема