Он-лайн магазините се научават да спазват правилата и нарушенията са по-малко

Общият брой на нарушенията, които констатираме при нашите проверки, намалява с около 10% на годишна база. Това заяви Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите. В КЗП постъпват около 15 000 жалби годишно.

Тенденцията е броят им да нараства. „Това означава по-голяма активност на потребителите, които искат да защитят правата си, но също и нарастващо доверие в институцията. Хората виждат смисъл от това да подават жалби”, коментира Маргаритов.

Жалбите най-често са свързани с рекламации на дефектни телекомуникационни устройства, аудио-визуална техника и битови уреди. Статистиката за миналата година показва, че близо 70% от тях са решени в полза на потребителите.

Димитър Маргаритов - председател на Комисията за защита на потребителитеПо думите на Маргаритов и онлайн търговците са станали по-коректни. „Особено ясен спад на нарушенията се наблюдава в областта на онлайн търговията, където по последна статистика има намаление на нередностите с 37%. Първата причина за това е, че с развитието на този бизнес самите търговци се научават да спазват правилата. И другата е, че в резултат на контролната дейност, установяване на нарушения и налагането на санкции те вземат мерки и преустановяват нарушенията”, пояснява той.

Маргаритов посочва, че Комисията за защита на потребителите е провела активна кампания през лятото на 2015 г. Констатирани са разминавания в категоризацията, за които е информиран категоризиращият орган. При липса на категория пък обектите са били временно затваряни, макар че се наблюдава тенденция за намаляване на такива нарушения с около до 50%, подчертава ръководителят на ведомството.

„Проявихме и новаторство тази година -  направихме проверки в заведенията за качеството на спиртните напитки. Взехме и проби, които изпитахме в акредитирани лаборатории. Имаше констатирани случаи, при които въпреки че напитката не беше опасна за здравето, тя бе с по-малък градус или не съответстваше на изискванията за определен вид алкохол. Имаше и един особено драстичен случай, при който заловихме в заведение наливен алкохол в бидони, което е абсолютно забранено”, коментира Маргаритов.

online centerТой оценява провелите се през лятото приемни като изключително успешни, тъй като в тях потребителите не само са имали възможността да получат съдействие за конкретен възникнал проблем по време на почивката си, но и да получават информация за своите права. 

„Амбицията ни е да продължим с приемните и за зимния сезон. В неговото навечерие ще има една последваща проверка на обекти, при които през миналата година са установени нарушения. Важно е да проследим какво става на ски пистата, която затворихме миналия сезон в Чепеларе. Сега вече има нов нормативен акт с по-детайлни изисквания към скитрасетата, посочва Маргаритов в отговор на въпрос за предстоящото в контролната дейност на КЗП през новия зимен сезон. И допълва „Ще следим и нарастващото потребление за коледните и новогодишните празници - какви промоции се предоставят на хората, какви намаления се анонсират и дали са действителни, дали няма заблуждаващи рекламни послания, които да накарат хората да си купят нещо и после да съжаляват.”

Друга идея на Маргаритов е провеждане на кампания за превенция на нелоялните практики, насочени към хората от „третата възраст”. Съвместни екипи на КЗП и представители на съсловните организации ще извършват проверки, за да установят проблемите, с които най-често се сблъскват възрастните хора и какво може да се направи, за да не бъдат заблуждавани.

Телефон на потребителя
0700 111 22

Справка за подадените жалби
+359 (0) 2 9330565

Електронна форма за подаване на жалби и сигнали

Офис на КЗП в Стара Загора
ул. ”Цар Симеон Велики” № 108, ет. 9, тел. 042 638265

infoz autor www.infoz.bg (по информация на Комисия за защита на потребителите)



На подобна тема