онлайн търговия

23 хиляди са регистрираните в България онлайн магазини

Близо 23 000 онлайн магазини са декларирани в Националната агенция за приходите от създаването на регистъра през 2019 г. до среда на ноември 2021 г. Според изискванията, всички електронни търговци, следва да подадат информация в приходната агенция за сайтовете, чрез които извършват продажби. Обявяването на електронните магазини е изцяло онлайн през Портала за електронни услуги на Агенцията, достъпни с квалифициран електронен подпис.

За да извършат регистрацията, търговците трябва да посочат домейн и име на онлайн магазина, данни за връзка с лицето, което извършва продажби, данни за контакт на собственика на домейна, информация за това къде се хоства онлайн магазина, номенклатура на продаваните стоки и други, изброени изчерпателно в Приложение №33 на Наредба Н-18.

Регистърът дава възможност и на потребителите да проверят дали онлайн магазинът и търговецът, от когото купуват стоки или услуги, са вписани в него.

Важно за сигурното онлайн пазаруване още е потребителите да изискват от търговците документ за продажба. Той е различен и зависи от начините на плащане на стоката и/или услугата. Ако доставката е с наложен платеж, то търговецът е длъжен да издаде касова бележка. При заплащане с пощенския паричен превод клиентите трябва да очакват разписка за превода от пощенския оператор, като търговецът е длъжен да представи на клиента хартиен или електронен документ, който трябва да съдържа наименование и адрес за кореспонденция, идентификационен номер, име на стоката и общата сума. При заплащане на направената в интернет покупка чрез банков превод е много важно да се посочи реалното основание за него.

Онлайн търговците имат възможност да регистрират продажбите си чрез издаване на фискален (или системен) бон в електронен вид, който се изпраща по имейл на купувача, без да е необходимо да се издава хартиен документ.

Друга алтернативна възможност за документиране на продажбите онлайн е при плащанията с банкова карта, като за тези плащания онлайн търговците могат да предоставят на клиентите си документ, заместващ фискалния/системния бон. Той трябва да съдържа някои задължителни реквизити, като наименование, дата и уникален номер, данни за онлайн търговеца и други. За да се възползват от този ред за отчитане и регистриране на продажбите, електронните търговци следва да приемат неприсъствени плащания с кредитна и дебитна карта, като софтуерите им за управление на продажбите отговарят на изискванията на Наредба Н-18. Националната агенция за приходите провежда информационна кампания, насочена както към търговците онлайн, така и към потребителите. Целта на инициативата е да разясни в кои случаи продажбите на стоки в интернет подлежат на облагане, да насърчи доброволното деклариране на приходи и пазаруването от надеждни търговци. Чрез страниците на приходната агенция във Фейсбук „Влез в час с данъците“ и „Вземи си касовата бележка“ ще бъдат разяснявани правата и задълженията на търгуващите в интернет и техните клиенти, както и възможностите им да подадат сигнал, ако попаднат на некоректен търговец.

„Все повече онлайн търговци избират да излязат на светло. Това се дължи на комбинацията от насърчаване на доброволното спазване на данъчните правила и безкомпромисни контролни мерки от страна на Националната агенция за приходите спрямо закононарушителите“, каза заместник-изпълнителният директор на агенцията Георги Димов.

www.infoz.bg  www.infoz.bg

Можете да следите съдържанието на сайта чрез нашите социални канали:


Telegram каналКанала ни в Telegram

Х каналЕмисията в Х (Twitter)

facebook канал навини Стара ЗагораСтраницата ни във Facebook

viber Стара ЗагораКанала ни във Viber

 

На подобна тема