Нова идея за тунел при Прохода на Републиката затваря проекта за тунел под Шипка?

„Разработваме трасе за магистрален път, който да свързва Велико Търново, чрез тунел през Стара планина под Прохода на Републиката, с магистралите „Тракия“ и „Марица“. Готовият идеен проект ще бъде представен в Министерството на регионалното развитие и благоустройството за обсъждане и прецизиране“. Това съобщи вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.

Предстои и изготвяне на екологична оценка за проекта. Министърът начерта новите и вече започнатите стратегически инфраструктурни обекти, по които ще работи, за да има България истинска свързаност със съседните страни и с Европа.

Вицепремиерът обясни, че коридорът от Букурещ през България до Александруполис е важен приоритет не само за страната ни, но е и стратегически проект за Европейската комисия и по линия на НАТО. „Не само бихме могли да получим финансова помощ от Европейската комисия, но ще предложа Европейската инвестиционна банка да проведе процедурите по избор на изпълнител. С включването на Европейската инвестиционна банка ще се ускорят сроковете за изпълнение на стратегическите инфраструктурни обекти и ще се елиминират възможностите за корупция при провеждането на търгове“, обясни министърът на регионалното развитие.

Коридорът от Букурещ до Александруполис трябва минава през Русе, Велико Търново, автомагистрала „Хемус“, преминава през Стара планина, пресича магистралите „Тракия“ и „Марица“ и достига до гръцката граница при граничния пункт „Маказа“.

Следващият важен проект, който ще подобри пътуването в региона, е автомагистрала „Черно море“. В бъдеще тя трябва да свърже пристанище Констанца с магистрален път Варна – Бургас и от там през Малко Търново до Истанбул. Тук трябва да се мисли за отклонение между граничния контролно-пропускателен пункт „Лесово“ и автомагистрала „Тракия“, защото от турска страна вече има магистрална свързаност. Извършва се разширяване на граничния контролно-пропускателен пункт на територията на Турция и много повече товари ще влязат от там, а в момента България няма никаква готовност да ги посрещне. Причината е, че пътищата в района са второкласни, в лошо състояние и не са ремонтирани от много години, обясни министър Караджов.

Регионалният министър съобщи, че се работи по още няколко нови ключови инфраструктурни проекта – трасето от Гюешево до Дупница и връзка с автомагистрала „Струма“. Проектирането ще продължи с още два участъка – от Дупница към Самоков и Ихтиман, за да се осъществи връзка с автомагистралите „Тракия“ и „Хемус“. Като особено важен в бъдеще се очертава транспортен коридор „Ориент – Източно Средиземноморие“, каза министър Караджов. Идеята е от Видин до Монтана да се изгради магистрала, която да премине през тунел под прохода „Петрохан“ до София и оттам по автомагистрала „Струма“ да се стига бързо до Солун, който е ключово пристанище в Егейско море. Вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов очевидно не приема като приоритет изграждането на тунел в централната част на Балкана под трасето през Шипка. Не звучи реалистично и възможността Стара планина да се дупчи на три места. 

„Затова ако България не изгради бързо участъка от Видин до София, а Румъния магистралното трасе на своята територия, двете страни могат лесно да бъдат заобиколени и да загубят много в транспортно отношение“, коментира вицепремиерът.

Той очерта и сроковете за завършването на започнатите инфраструктурни обекти. Първи, през 2027 година, ще бъдат готови скоростният път Видин – Ботевград и автомагистрала „Хемус“. До 2028 година се планира да бъдат завършени трите подучастъка на магистралата „Русе – Велико Търново“. Приоритет е и завършването на автомагистрала „Струма“ и намиране на окончателно решение за трасето през Кресненското дефиле. Приключването на последния етап на обхода на Габрово, както и на автомагистрала „Европа“ до две години и половина и началото на строителството на автомагистрала „Черно море“ през следващите три години са сред другите важни проекти, по които в момента Министерството на регионалното развитие и благоустройството работи.

tunel 

www.infoz.bg  www.infoz.bg

На подобна тема