Тол системата e по-справедлив модел на плащане при движение по републиканските пътища

Ще съдействаме да бъде постигнато споразумение между превозвачите и националните доставчици на услуги да бъде безплатно ползването на бордови устройства и GPS тракери, като разходите бъдат покрити от предвидените комисионни за услуги в рамките на 7%, които националните доставчици получават от Агенция „Пътна инфраструктура“.

Това коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова в интервю за БНТ.

Petya Avramova copy

Тол системата има техническа готовност да стартира от 1 март и да започне търговска експлоатация, посочи Аврамова. Проблем е готовността на превозвачите да се оборудват от 1 март с бордови устройства и GPS тракери. Транспортният бранш може да ползва GPS устройства, ако доставчикът им има договор с Национален доставчик на услуги. Това ще бъде синхронизирано в следващите дни, каза още Аврамова. Надявам се от 1 март превозвачите да бъдат коректни, защото са изпълнени всичките им желания. Министърът призова представителите на транспортния сектор да се мобилизират до 27 март и да работят с маршрутни карти, като се направи плавен преход към оборудване с бордови устройства.

Превозвачите посочиха своите проблеми, а ние лавираме между всякакви интереси – политически и икономически. Първо намалихме обхвата на тол системата, като оставихме само магистрали и първи клас пътища. Намалихме и тарифите. Стартираме системата на 1 март с най-ниските в Европа тол такси и много малък обхват – 3115 км пътища, подчерта Петя Аврамова.

Регионалният министър коментира, че най-мащабната реформа в пътния сектор за последните 20 години ще генерира повече приходи за пътищата на България. Те ще бъдат инвестирани в инфраструктура. Ще се реализира и по-справедлив модел на плащане при движение по републиканските пътища. В момента 2/3 от приходите от винетни такси са от леки автомобили, а само 1/3 – от тежкотоварния трафик, който руши най-много пътищата. От тол системата ще има и други ползи – засиленият контрол ще изсветли сивия сектор в бранша. Ще подпомогне и работата на МВР и Агенция „Митници“, защото тол системата ще има връзка с тях. Ще се установява и дали са претоварени камионите.

Аврамова коментира, че според бранша при тези параметри на системата ще се получат заложените в бюджета за 2020 г. приходи от 450 млн. лв. от тол такси. Според нас това няма да се постигне, затова сме си дали срок от 3 месеца да наблюдаваме постъпленията и ако не отговарят на заложените в бюджета, ще коригираме, допълни тя. Трябва да се намери баланс между обществения и частния икономически интерес.

Обхватът на винетната система в България не е променян от въвеждането ѝ, с изключение на добавените нови отсечки след изграждането им. Всички населени места, които изявиха желание да са без винетки, и досега са били в системата. Въведеният нов начин на контрол, който е по-мащабен, с камери, притесни хората. Излиза, че от 2005 г. са карали без винетки. 14 общини вече са подали искане за освобождаване на участъци от тази такса.

По отношение на ремонта на тунел „Витиня“ министърът обясни, че се изгражда нова облицовка, монтирани са анкери за укрепване, трябва да бъдат изградени и 2 пешеходни и един пътен преход между двете тръби. Очаква се всички системи и съоръжения да бъдат изградени до края на 2020 г.

Не сме се отказали от проекта за автомагистрала „Струма“, работим по апликационната форма. През 2020 г. предварително ще изпълняваме мерки, предвидени в оценка на въздействието върху околната среда на съществуващото трасе, каза още Аврамова.

 

* * *

Министър Петя Аврамова:
Да не политизираме процеса по въвеждане на тол системата, разчитаме на приходите от нея за осигуряване на безопасността на пътищата

 

Да оставим експертите да си свършат работата по въвеждането на тол системата. Надявам се на синхронизирани действия, както с превозвачите, така и на пълна подкрепа от политиците. Нека да не политизираме процеса, да не търсим конфронтация по такава важна тема, защото разчитаме на тези приходи за осигуряване на безопасността на пътища.

Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова по време на изслушване в Народното събрание днес във връзка с въвеждането на смесената електронна система за плащане на такси за ползване на републиканските пътища.

Системата започва работа на 1 март. Повече отлагане няма да има, защото всички елементи са в пълна готовност, подчерта Аврамова. В обхвата ѝ са 3115 км от 20 хил. км републиканска пътна мрежа. Така безплатни за тежкотоварния трафик ще са близо 17 хил. км.

Министърът информира, че инфраструктурата на системата включва 295 стационарни и 105 мобилни контролни точки. На Агенция „Митници“ са предоставени 45 работни станции за проверка „на изход“ в зоните на ГКПП. Извършена е и интеграция с МВР - Пътна полиция с цел мобилните им патрули да могат да участват активно в процеса на правоприлагане.

Ползвателите на мрежата имат три възможности за таксуване – маршрутни карти, GPS тракери и бордови устройства, обясни министърът. Досега чрез националните доставчици на услуги са осигурени на склад 30 хил. бордови устройства, вече има сключени 4500 договора, в различна фаза на дистрибуция са 8200 бордови устройства, съобщи още министърът.

Очаква се първоначалните начини за плащане да са с маршрутна карта, приоритетно за транзитно преминаващите. Затова АПИ е осигурила 34 допълнителни работни места за продажба на маршрутни карти и 58 терминали за самообслужване в зоната на граничните контролно-пропускателни пунктове.

Транзитният трафик у нас и в чужбина е информиран за направеното до момента по въвеждане на тол системата. Няма да излъжем очакванията на хората въпреки яростния отпор и опитите на опозицията да подклажда напрежението, каза Аврамова.

Министърът коментира, че завишеният електронен контрол е притеснил хората, но напомни, че обхватът на винетната система не е променян от въвеждането ѝ.

Всички искаме да се движим по безопасни пътища, очаквам да имаме консенсус по темата тол и винетка. Целта на тол системата е да има повече приходи за ремонт и реконструкция на база по-справедливия модел. Досега основната тежест беше за леките автомобили, а не за тежкотоварните. Това е несправедливо, заяви министърът.

Във връзка с обявен за днес протест на някои превозвачи срещу размера на тол таксата Петя Аврамова коментира пред медии, че повече отстъпки няма да има. Такива са направени по отношение обхвата на системата и размера на таксите. Сега ще се направи и друга – да ползват без наем и такса обслужване GSP тракери и бордови устройства. Очакваме българските превозвачи да бъдат коректни и в следващите дни, поетапно, да се оборудват с устройствата. В първите дни очакваме да се ползват маршрутни карти, коментира Аврамова.

Към момента има двама доставчика на услуги – „Конкорд смарт инфраструктура“ и „Интелигентни трафик системи“. В АПИ са подадени заявления за вписване от 14 доставчици на GPS услуги. Пет от тях вече са преминали тестове за съвместимост и могат да сключат договори.

Министърът напомни, че според уверенията на транспортния бранш при сегашните обхват и цени на толуване ще бъдат събрани заложените 450 млн. лв. Ще бъде направен анализ на приходите и ако има риск те да не бъдат получени, ще се коригират както обхватът, така и таксите. Март ще бъде преходен. Април ще бъде месецът, в който ще има яснота какви са приходите от тол такси и още през май могат да бъдат предприети действия по обществено обсъждане на нова тарифа или нов обхват на пътищата, ако е необходимо.

Очакваме постъпленията от тази система, за да подобрим и пътната безопасност, каза още тя.

Има 14 подадени заявления от общини за освобождаване на републикански участъци от винетна такса. Две са обработени и днес с решение на Министерския съвет от обхвата на републиканската мрежа, за която е необходима винетка, са изключени 115 км отсечки от Столична община и 40 км от Варна. Двете общини поемат ангажимента да участват в поддържането на тези участъци. В тях влизат Северната скоростна тангента и Софийския околовръстен път, които обаче няма да бъдат освободени от тол такса.

Ние поддържаме републиканската пътна мрежа с парите от винетни такси, от 1 март – и с приходите от тол такси. Общините поддържат общинската пътна мрежа с приходите от пътния данък. Оказва се, че те искат определени пътища да бъдат освободени от винетни такси, а ние трябва да имаме средства да ги поддържаме. Затова трябва да се намери разумният баланс, каза Аврамова.

На въпрос дали са изчислени загубите за държавата от отлагането на тол системата министърът коментира, че все още няма данни колко ще бъдат приходите от тол такси. Предстои да бъде направен такъв анализ.

 

 

www.infoz.bg  www.infoz.bg

Пресконференция на министъра на здравеопазването проф. д-р Костадин Ангелов и Националния оперативен щаб, 4 март 2021

 

Честит Национален празник - Андон Андонов