След масовите проверки повече клиенти предпочитат малките бензиностанции

Проверките по бензиностанциите в България, свързани със съмненията за измами с контрола на качеството и количеството на зарежданото гориво завършиха с извода, че нарушенията са под 1%. Това съобщи днес министърът на икономиката Божидар Лукарски.

48% от отклоненията са установени при малките бензиностанции, а 52% остават за тези, които са част от големите вериги, всяка от които има десетки обекти.
Все повече хора предпочитат да зареждат в малките частни обекти, твърди Ивайло Николов, председател на сдружението на малките и средни бензиностанции.

Причината е главно в по-ниските цени, които се поддържат там. Разликите с големите вериги могат да достигнат до 10%, а горивата са с еднакво качество. Масово в момента десетината малки бензиностанции в старозагорско внасят горива от Румъния. Това се прави заради по-ниските цени на едро. Когато и надценката на горивото от колонката е по-малка, разликата в цената за клиента може да бъде чувствителна. Хората са готови да изминат няколко километра повече до малката бензиностанция в края на града, но да заредят по-евтино гориво, вместо да използват удобството на веригите в централната част. По думите на Ивайло Николов част от клиентите избягват да зареждат на бензиностанции от веригите и защото осъзнават, че дадените от тях средства не се изнасят от България, а остават в страната и се реинвестират обратно в държавата.

gas stationКачеството на горивото се следи постоянно от регулаторните органи и рядко се отчитат отклонения от нормите, казва Ивайло Николов. И при проверките през миналата седмица тези нарушения процентно са по-малко – едва 7% от взетите 1000 проби не са отговаряли на изискванията. По-интересен е въпросът с измамите при количествата, обясни председателят на Сдружението на малките и средни бензиностанции. Най-лесната манипулация, която прилагат големите вериги се дължи на подгряващата система на резервоарите им. Няма правило колко градуса трябва да се поддържа в резервоара, а и никой не проверява този показател. Позовавайки се на законите на физиката Ивайло Николов обясни, че горивото с по-висока температура в колонката, логично свива обема си в резервоара на автомобила. Затова и най-много оплаквания от количеството заредено гориво има през зимния сезон. Той увери, че малките бензиностанции не могат да си позволят подобни подгряващи системи и затова при тях този вариант на манипулация на количеството отпада като възможност.

За Ивайло Николов наличието на картел между големите вериги, които оперират в България е очевидно. Именно затова цените са почти унифицирани и рядко се влияят от световните пазари на горива. Логично е бензинът в Бургас да е най-евтин, защото е най-близо до рафинерията на Лукойл и транспортни разходи на практика няма. Всеизвестен факт за всеки българин тръгнал от вътрешността на страната към родното Черноморие, обаче е, че бензинът по морето е по-скъп. Същата тенденция се наблюдава и по пътя към прохода Маказа, който е най-прекия от Стара Загора до Гърция, а се ползва и от румънските туристи, които пътуват към Бяло море. Така разликата в цените на бензин, дизел и газ между Стара Загора и Кърджали достига до шест стотинки на литър това лято.

Въпреки минималния процент на нарушения в бензиностанциите, вече има изготвени предложения за промени в номативната уредба. Едно от тях е за създаване на лаборатория за изпитване и контрол на софтуера на средствата за измерване. Към момента няма контрол на връзката между сървъра на съответната бензиностанция и НАП. Друго предложение е глобата за първо нарушение при зареждането с горива да се увеличи 20 пъти и да стане 10 хиляди лева.

infoz autor Анна Турлакова | www.infoz.bg

Най-четеното от последните дни

На подобна тема