Комисията за защита на потребителите проверява онлайн оферта за езикови курсове с обещания за бързи и ефективни резултати, съобщи председателят Димитър Маргаритов в предаване на БиТВ. Той добави, че това категорично е заблуждаваща нелоялна търговска практика.
„Има и един друг детайл – оферта ни кара да мислим, че ще получим допълнителна отстъпка и тя върви ден за ден. Специален текст в Закона за защита на потребителите казва, че когато за крайно ограничено време се цели потребителят незабавно да вземе решение, без да може да направи разумен избор, това допълнително утежнява случая и санкцията би била по-голяма” – допълни Димитър Маргаритов.
Той коментира, че изложените в офертата твърдения от рода на запаметяване на 200 нови думи на ден, свободно общуване след 14 дни, 45 000 българи свидетелстват, че методът е по-ефективен от традиционния и т.н. по-скоро няма как да бъдат потвърдени и, че те са именно онова, на което експертите се опират, за да докажат нелоялната практика. Председателят добави, че са налице и административни нарушения, свързани с липсата на каквато и да било информация за търговеца, за правото на отказ и прочие.
До момента Комисията за защита на потребителите е установила, че сайтът с офертата е регистриран в щата Мичиган, а плащанията най-вероятно се насочват към Полша. За да се разбере кой стои зад сайта, е направена контролна покупка. „Целта е да успеем евентуално посредством данните, които има куриерът за този, който ги доставя, да намерим още един път към този търговец, за да можем да го идентифицираме и съответно да го санкционираме” - обясни Маргаритов.
„Ако не успеем, ще търсим съдействието на органите на реда, които също биха могли със съдебни поръчки при трансгранични случаи да продължат този процес” – заяви председателят на Комисията за защита на потребителите и подчерта, че е важно разследването да бъде доведено докрай, за да се мине отвъд фактическите констатации на проблемите, да бъдат наложени санкции и взети мерки да се предпазят потребителите.
Димитър Маргаритов акцентира и върху това, че във все по-интензивния информационен поток, който ни залива отвсякъде, има много по-големи рискове потребителите да попаднат на подобен тип оферти. „Затова трябва да обърнем внимание върху три особено важни момента. Да се търси винаги кой стои насреща. И когато не можете да установите, че има конкретни данни за търговеца, да не се влиза в комуникация. Трябва да е ясно до кого е поръчката. Когато се случи нещо подобно на разглеждания казус, винаги да се сигнализират институциите” – каза още председателят на Комисията за защита на потребителите.