Все повече фирми и бизнеси се опитват да въвеждат иновации, които се базират на изкуствен интелект. От автоматизирането на процесите и намаляването на оперативните разходи до „вграждането“ на изкуствен интелект в битови продукти и създаването на персонализирани потребителски изживявания – ползите от генеративния изкуствен интелект са многобройни.
Организациите в различни индустрии обръщат внимание на конкурентните предимства, които генеративният изкуствен интелект може да им даде и са нетърпеливи да претендират за парче от баницата. Този глад за изкуствен интелект доведе вече в някои области до наводняване с продукти, „задвижвани от изкуствен интелект“, обещаващи да бъдат по-иновативни от предходните. С толкова много конкурентни предложения става все по-трудно да се прави разлика между продукти, които наистина използват изкуствен интелект и тези, за които това е само твърдение и маркетингов трик. Проблемът с имитацията на изкуствения интелект има точен термин в английския език – AI washing.
Въпреки че AI имитацията може да изглежда като нещо безобидно, макар и досадно и измамно заради преувеличаване на възможностите на даден продукт, то има потенциала да подкопае доверието на потребителите, да навреди на репутацията на компанията и да предизвика объркване на пазара. Може в крайна сметка да отклони потребители от истинската иновативна разработка.
Причините за AI имитацията
Изкуственият интелект превзе света на технологиите през последните няколко години. Въвеждането на ChatGPT предизвика широко вълнение сред компаниите и потребителите. Като такива, доставчиците на софтуер са гравитирали към измамен AI главно защото изкуственият интелект е много привлекателна и модна дума, която продава. Натискът фирмите да се конкурират доведе необходимостта да представят свои продукти и платформи като по-модерни и сложни. Компаниите етикетират решенията си като „с активиран AI“ или „задвижван от AI“ – дори когато елементите на AI са незначителни или повърхностни.
Освен това имитацията на AI често произтича от липсата на разбиране за това какво представлява истинският изкуствен интелект – той и до момента трудно се дефинира, когато тази дефиниция не е само лингвистична, а се отнася и за нещо конкретно. Това се използва като бонус от фирмите и те могат да си позволят да преувеличат използването на AI, за да получат пазарно предимство. Регулаторният натиск може също да стимулира компаниите да преувеличават използването на изкуствен интелект, за да демонстрират технологична компетентност и придържане към индустриалните стандарти. Въпреки че краткосрочните печалби и дори ръста при пазарния дял могат да бъдат значителни, чрез имитацията на изкуствения интелект се поема риск да бъде подкопано доверието, тъй като потребителите и заинтересованите страни стават все по-информирани по отношение на възможностите на истинските AI приложения.
Когато потребителите открият, че обещаните функции на даден продукт не отговарят на реалностите, вероятно ще се почувстват измамени и недоволни. Това усещане за предателство не само може да доведе до загуба на лоялност и доверие към марката, то затруднява компанията да поддържа положителни отношения с клиентите си. При това ще доведе до значителни загуби на приходи от други продукти, които наистина са иновативни, за тях вече ще е много по-трудно да спечелят доверието, което заслужават, коментира Ахилеш Агарвал е главен оперативен директор и изпълнителен вицепрезидент, Global Procure to Pay Solutions & Applied Technology.
Освен потребителите, партньорските взаимоотношения също страдат от AI имитацията. Бизнес партньорите може да започнат да се притесняват да се свързват с компании, които преувеличават възможностите си в областта на изкуствения интелект, страхувайки се от увреждане на репутацията им чрез пренасяне на негативно въздействие върху самите тях. Тази предпазливост може да доведе до намалени възможности за сътрудничество, които често са критични за иновациите и растежа. Подобна репутационна вреда може да бъде трудна за поправяне и може да повлияе на бъдещите бизнес възможности, тъй като потенциалните партньори и клиенти се колебаят да се ангажират с компания, известна с това, че надценява своята технологична мощ.
По отношение на по-широкия пазарен контекст, преувеличаването на възможностите на изкуствения интелект допринася за объркването на пазара. Маркетинговите трикове задушават цялостния напредък и приемането на AI технологиите. В резултат на това скоростта на приемане на изкуствения интелект може да се забави и цялостното развитие на AI технологиите може да бъде възпрепятствано, което да повлияе на растежа на индустрията и реализирането на пълния потенциал на изкуствения интелект.
Защо предприятията да избягват имитирането на изкуствен интелект?
За да избегнат преувеличаването на възможностите на изкуствения интелект при своите продукти, компаниите трябва да преценят дали включването на изкуствен интелект наистина подобрява функционалността на продукта и потребителското изживяване. Ако основната стойност на продукта остане непроменена без AI компонента, той не трябва да се рекламира като управляван от изкуствен интелект. Като гарантират, че интегрирането на AI осигурява значителни ползи, компаниите могат да запазят доверието и да избегнат подвеждането на своите клиенти.
Прозрачната комуникация също е от решаващо значение в този контекст. Компаниите трябва ясно да формулират как AI се използва в техните продукти и конкретните предимства, които той носи на решението. Без неясни или твърде общи твърдения – това дава реалистични очаквания и насърчава доверието на потребителите. Вместо да се фокусират единствено върху AI компонентите, компаниите трябва да наблегнат на възможностите за решаване на проблеми и цялостната стойност на техните продукти. Подчертаването на това как продуктът ефективно отговаря на нуждите на потребителите може да демонстрира истинската му стойност и уместност на пазара, се казва в анализ на публикуван на www.unite.ai.
Все още светът е в фаза на формиране на основни разбирания за функциите и разлики между различните модели. Правилното използване на силните страни на всяка технология е част от успеха, който минава и през избягване на неправилно приложение. Чрез разграничаване между тези технологии организациите могат по-добре да прилагат подходящите решения за техните специфични нужди, осигурявайки по-ефективни и интелигентни процеси на вземане на решения и разработването на иновативни продукти и услуги. Изкуственият интелект е вълнуващ инструмент, който има потенциала да издигне продукти и екипи до нови висоти, но организациите трябва да имат предвид защо го интегрират. Пазарът е пренаситен с продукти с лепенката AI, което отвлича вниманието от истинската иновация.



